Pagini

Pagini

miercuri, 3 decembrie 2025

Lupta cu “inamicul invizibil”, a venit rȋndul Dezinformării

 

Din Fighting the Invisible Enemy: Countering Disinformation & Misinformation https://europeanmovement.eu/policy/fighting-the-invisible-enemy-countering-disinformation-misinformation/


Ai greşi dacă ai crede că mai rău nu se poate!

Lupta cu inamicul invizibil: Contracararea dezinformării şi informaţiilor false sau deliberat ȋnşelătoare

Partea I - Reglementarea platformelor online

https://antipresa.blogspot.com/2025/12/lupta-cu-inamicul-invizibil-venit.html

Partea a II-a - Ȋmputernicirea societăţii civile

Ȋmputernicirea societăţii civile

CSO joacă un rol crucial ȋn lupta ȋmpotriva dezinformării, prin mobilizarea cetăţenilor, campanii de monitorizare a dezinformării şi responsabilizarea autorităţilor. Cel mai bine, UE poate sprijini organizaţiile societăţii civile asigurȋndu-le fonduri, training şi asistenţă tehnică pentru a le ȋmbunătăţi capacitatea de a monitoriza şi combate dezinformarea. Asta poate include, de exemplu, training ȋn ce priveşte instrumentele şi tehnicile digitale, pentru a identifica şi a lua urma dezinformării. De asemenea, UE trebuie să asigure crearea unui cadru legal şi politic favorabil, pentru a proteja libertatea de expresie, ȋn acelaşi timp cu combaterea dezinformării. Deşi, dezinformarea şi interferenţele externe ȋn democraţia UE, sunt o ameninţare de securitate care trebuie tratată foarte serios, totul trebuie făcut fără a pune ȋn pericol activitatea vitală pe care societatea civilă europeană organizată, o duce la ȋndeplinire, şi fără restricţionarea accesului la resursele financiare necesare unei astfel de activităţi, ȋn UE şi ȋn afara UE. Societatea civilă pro-europeană, pro-democratică, care deja operează sub observaţie presantă ȋn ce priveşte finanţele şi aderă la toate regulile transparenţei, nu trebuie să devină victimă colaterală. E o chestiune care trebuie luată ȋn considerare, ȋn Pachetul de Apărare a Democraţiei, din cadrul Comisiei Europene. [ȋnfiinţat ȋn 2020]

Adiţional, UE poate ajuta CSO ȋn construirea de reţele şi parteneriate cu alte organizaţii, pentru schimb de experienţă, ȋn ce priveşte cele mai bune practici şi resurse ȋn combaterea dezinformării. De asemenea, UE poate ȋncuraja colaborarea ȋntre CSO şi organizaţiile media, pentru a promova fluxul de informaţie corectă, factuală. UE trebuie să dezvolte cadrul care asigură siguranţa şi securitatea actorilor societăţii civile, inclusiv jurnalişti, activişti şi apărători ai drepturilor omului, care sunt vizaţi, adesea, ca urmare a activităţii lor. CSO [organizaţii ale societăţii civile], care oferă oportunităţi de voluntariat organizat are, de asemenea, un rol de jucat, ţinȋnd cont că voluntarii tind să se bucure de un grad mare de ȋncredere ȋn rȋndul populaţiei şi pot fi, astfel, o componentă sustenabilă ȋn comunicarea ȋmpotriva dezinformării. UE trebuie să recunoască, mai mult, valoarea voluntariatului organizat şi calificat, şi să mărească prijinul pentru CSO, care oferă şi promovează asemenea oportunităţi de voluntariat.

Trebuie acordată o protecţie viguroasă alegerilor electorale

Procesul electoral democratic se bazează pe ȋncrederea ȋn instituţiile democratice şi participarea informată. Dezinformarea poate conduce la amplificarea confuziei votantului, intensificarea divizării sociale şi poate descuraja implicarea politică a femeilor şi grupurilor marginalizate. Ceea ce, ȋn final, erodează sistemul democratic şi instituţiile. Mai ales, ȋnaintea alegerilor pentru Parlamentul European (PE) din 2024, colaborarea ȋntre Statele Membre, prin schimb de informaţii, va fi cheia monitorizării şi contracarării acestor campanii de dezinformare dăunătoare. Măsurile preventive pot include instalarea de sisteme de avertizare precoce, pentru a detecta potenţiale campanii de dezinformare şi a face schimb de metode practice pentru a rezista acestor tactici.

Parlamentul European trebuie să ia ȋn considerare, de asemenea, ca subcomisiile pe dezinformare (ING2) să se transforme ȋn comisii cu drepturi depline. PE a decis recent să extindă sfera de activitate a comisiilor şi asupra consolidării integrităţii, transparenţei şi responsabilităţii ȋn Parlamentul European. Asta nu trebuie să slăbească atenţia pe care PE trebuie s-o aloce dezinformării. UE mai trebuie să lucreze şi pentru ȋntărirea securităţii cibernetice, pentru a preveni atacurile hackerilor şi altele asemenea, asupra infrastructurii electorale, incluzȋnd asigurarea de training şi resurse oficialilor procesului electoral.

Protecţia Grupurilor Marginalizate şi Vulnerabile

S-a văzut că dezinformarea ţinteşte, adeseori, cele mai vulnerabile şi veşnic marginalizate grupuri ale societăţii. Asta se aplică, ȋn special, refugiaţilor şi solicitanţilor de azil, la fel şi minorităţilor etnice şi religioase. Dezinformarea poate incita la violenţă, discriminare sau ostilitate ȋmpotriva acesto grupuri. Pentru prevenirea fenomenului, UE trebuie să sprijine activitatea de cercetare pentru găsirea căilor prin care campaniile de dezinformare targetează anumite comunităţi şi să utilizeze informaţii factuale, spre a dezvolta, pe loc, contra-strategii. Astfel, UE poate promova, mai apoi, participarea acestor comunităţi la viaţa publică, prin crearea de spaţii sigure pentru dialog şi acordarea de sprijin pentru iniţiative ale comunităţii, prin care acestea ȋşi fac auzită vocea şi participarea.

Colaborarea cu CSO va permite UE, inclusiv, să implementeze şi să dezvolte soluţii ale comunităţii ȋmpotriva dezinformării, cum ar fi iniţiative fact-checking şi programe de journalism pentru cetăţeni, care permit grupurilor marginalizate să-şi ȋmpărtăşească propriile poveşti şi perspective. UE trebuie să investească ȋn alfabetizarea media şi ȋn programe educaţionale care ţintesc aceste comunităţi, echipȋndu-le cu abilitatea de a evalua critic informaţia şi a identifica dezinformarea. Asta trebuie făcut ȋn colaborare cu liderii comunităţii, educatorii şi organizaţiile media, pentru a dezvolta programe specifice, adecvate cultural şi lingvistic.

UE trebuie să promoveze şi reprezentativitatea grupurilor marginalizate ȋn media şi viaţa publică, pentru a contracara campaniile de dezinformare, prin sprijinirea diversităţii ȋn acţionariatul media, ȋncurajȋnd canalele media să promoveze opinii diverse şi participarea grupurilor marginalizate la dezbaterea publică şi procesul de decizie.

Dezinformarea online e o ameninţare la adresa tinerilor

Tinerii sunt, ȋn mod special, expuşi la dezinformare, fiindcă sunt principalii consumatori de social media, unde ştirile false se răspȋndesc rapid. Pentru o mai bună informare a generaţiilor tinere, despre specificităţile dezinformării, UE trebuie să ȋncurajeze Statele Membre să dezvolte programe educaţionale ȋn şcoli şi universităţi, care promovează alfabetizarea media şi gȋndirea critică. Asta poate include crearea de curricula care ȋnvaţă studenţii cum să evalueze sursele de informare, să recunoască propaganda, dezinformarea şi informaţia verificată [fact-check].

Asta trebuie să meargă mȋnă ȋn mȋnă cu facilitarea cursurilor de instruire pentru profesori şi resursele pentru atragerea de experţi externi. UE trebuie să ȋncurajeze iniţiative conduse de elevi, care promovează alfabetizarea media şi fact-checking, să dea voce tinerilor ȋn lupta ȋmpotriva dezinformării. Dialogul ȋntre tineri, jurnalişti şi experţi, despre dezinformare, trebuie ȋncurajat, pentru a crea un spaţiu de ȋnvăţare şi schimbul de idei.

Reversibilitatea Măsurilor Verzi trebuie ȋmpiedicată

Luȋnd ȋn considerare măsurile consacrate ȋn European Green Deal şi obiectivele, ȋn general, pentru atingerea decarbonizării pȋnă ȋn 2050, sunt puse la ȋndoială de criza energetică, UE trebuie să reducă, de urgenţă, dezinformarea şi informarea cu caracter ȋnşelător din jurul schimbărilor climatice. UE se poate asocia cu experţi şi specialişti ȋn domeniul schimbărilor climatice, pentru a furniza informaţie corectă şi bazată pe dovezi, pentru a consolida ȋncrederea publică.

Adiţional, UE trebuie să facă investiţii-ţintă ȋn promovarea tranziţiei verzi, ȋn aşa fel ȋncȋt să fie echitabilă şi nimeni să nu fie lăsat ȋn urmă (de exemplu, prin promovarea comunităţilor energetice [verzi], recalificarea lucrătorilor vulnerabili sau marginalizaţi etc.). Trebuie ȋnvăţate lecţiile trecutului, din cazurile de dezinformare din ultimii ani, cum ar fi dezinformarea pe care am trăit-o ȋn timpul pandemiei de Covid-19. UE şi Statele Membre au reacţionat rapid şi s-au asigurat că lupta ȋmpotriva dezinformării a fost integrată ȋn comunicarea oficială şi acelaşi lucru trebuie făcut şi-n cazul dezinformării climatice.

Dezinformarea de gen e o ȋngrijorare tot mai mare

Dezinformarea targetează şi femeile, ȋntr-un mod diferit: sunt folosite narrative false sau care induc ȋn eroare, bazate pe gen sau sex, adesea cu un anume grad de coordonare, pentru a descuraja implicarea femeilor ȋn sfera publică. Atȋt actorii statali străini cȋt şi cei non-statali, angajează tactici strategice ȋn dezinformarea de gen, pentru a suprima vocea femeilor, a descuraja conversaţia politică online şi a manipula opinia publică ȋn ce priveşte genul şi rolul femeilor ȋn societăţile democratice.

Adiţional, dezinformarea targetează adesea femeile cu identităţi intersectate care sunt deja mai vulnerabile şi mai predispuse la a fi discriminate. UE trebuie să monitorizeze această ameninţare şi să facă o cercetare care să sprijine reforma. Trebuie alocate resursele necesare, pentru a ȋnţelege originile misoginiste ale dezinformării. CSO, organizaţiile de femei şi experţii locali trebuie angajaţi ȋn monitorizarea dezinformării de gen, identificarea soluţiilor potrivite şi dezvoltarea rezilienţei. Cele mai bune practici de luptă ȋmpotriva acestui fenomen trebuie reţinute şi integrate ȋn politici şi campanii. Platformele online au, ȋncă o dată, responsabilitatea de a implementa o mai mare diversitate şi instruire culturală a moderatorilor de conţinut şi de a primi consiliere de la experţii locali.”

 

Fighting the Invisible Enemy: Countering Disinformation & Misinformation

https://europeanmovement.eu/policy/fighting-the-invisible-enemy-countering-disinformation-misinformation/

Dezinformarea - De ce combaterea “dezinformării” e o idee dezastruoasă https://antipresa.blogspot.com/2025/11/dezinformarea.html

Din Fighting the Invisible Enemy: Countering Disinformation & Misinformation 

Partea I - Reglementarea platformelor online

https://antipresa.blogspot.com/2025/12/lupta-cu-inamicul-invizibil-venit.html

Partea a II-a - Ȋmputernicirea societăţii civile

https://antipresa.blogspot.com/2025/12/lupta-cu-inamicul-invizibil-venit_3.html

 

Tirania “Binelui comun”

 Freedom Focus, Liberty - The Tyranny of the “Common Good” by Brian Balfour, Senior Vice President of Research, John Locke Foundation  https://antipresa.blogspot.com/2025/08/tirania-binelui-comun.html#more

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu