Din Fighting the
Invisible Enemy: Countering Disinformation & Misinformation https://europeanmovement.eu/policy/fighting-the-invisible-enemy-countering-disinformation-misinformation/
Ai
greşi dacă ai crede că mai rău nu se poate!
Lupta
cu inamicul invizibil: Contracararea dezinformării şi informaţiilor false sau
deliberat ȋnşelătoare
Partea
I -
https://antipresa.blogspot.com/2025/12/lupta-cu-inamicul-invizibil-venit.html
Partea
a II-a -
“Ȋmputernicirea societăţii civile
CSO joacă un rol crucial
ȋn lupta ȋmpotriva dezinformării, prin mobilizarea cetăţenilor, campanii de
monitorizare a dezinformării şi responsabilizarea autorităţilor. Cel mai bine, UE
poate sprijini organizaţiile societăţii civile asigurȋndu-le fonduri, training
şi asistenţă tehnică pentru a le ȋmbunătăţi capacitatea de a monitoriza şi
combate dezinformarea. Asta poate include, de exemplu, training ȋn ce priveşte
instrumentele şi tehnicile digitale, pentru a identifica şi a lua urma
dezinformării. De asemenea, UE trebuie să asigure crearea unui cadru legal şi
politic favorabil, pentru a proteja libertatea de expresie, ȋn acelaşi timp cu
combaterea dezinformării. Deşi, dezinformarea şi interferenţele externe ȋn democraţia
UE, sunt o ameninţare de securitate care trebuie tratată foarte serios, totul
trebuie făcut fără a pune ȋn pericol activitatea vitală pe care societatea
civilă europeană organizată, o duce la ȋndeplinire, şi fără restricţionarea
accesului la resursele financiare necesare unei astfel de activităţi, ȋn UE şi
ȋn afara UE. Societatea civilă pro-europeană, pro-democratică, care deja operează
sub observaţie presantă ȋn ce priveşte finanţele şi aderă la toate regulile
transparenţei, nu trebuie să devină victimă colaterală. E o chestiune care
trebuie luată ȋn considerare, ȋn Pachetul de Apărare a Democraţiei, din cadrul
Comisiei Europene. [ȋnfiinţat ȋn 2020]
Adiţional, UE poate
ajuta CSO ȋn construirea de reţele şi parteneriate cu alte organizaţii, pentru
schimb de experienţă, ȋn ce priveşte cele mai bune practici şi resurse ȋn
combaterea dezinformării. De asemenea, UE poate ȋncuraja colaborarea ȋntre CSO
şi organizaţiile media, pentru a promova fluxul de informaţie corectă,
factuală. UE trebuie să dezvolte cadrul care asigură siguranţa şi securitatea
actorilor societăţii civile, inclusiv jurnalişti, activişti şi apărători ai
drepturilor omului, care sunt vizaţi, adesea, ca urmare a activităţii lor. CSO
[organizaţii ale societăţii civile], care oferă oportunităţi de voluntariat
organizat are, de asemenea, un rol de jucat, ţinȋnd cont că voluntarii tind să
se bucure de un grad mare de ȋncredere ȋn rȋndul populaţiei şi pot fi, astfel,
o componentă sustenabilă ȋn comunicarea ȋmpotriva dezinformării. UE trebuie să
recunoască, mai mult, valoarea voluntariatului organizat şi calificat, şi să
mărească prijinul pentru CSO, care oferă şi promovează asemenea oportunităţi de
voluntariat.
Trebuie acordată o protecţie viguroasă alegerilor electorale
Procesul electoral
democratic se bazează pe ȋncrederea ȋn instituţiile democratice şi participarea
informată. Dezinformarea poate conduce la amplificarea confuziei votantului,
intensificarea divizării sociale şi poate descuraja implicarea politică a
femeilor şi grupurilor marginalizate. Ceea ce, ȋn final, erodează sistemul
democratic şi instituţiile. Mai ales, ȋnaintea alegerilor pentru Parlamentul
European (PE) din 2024, colaborarea ȋntre Statele Membre, prin schimb de
informaţii, va fi cheia monitorizării şi contracarării acestor campanii de
dezinformare dăunătoare. Măsurile preventive pot include instalarea de sisteme
de avertizare precoce, pentru a detecta potenţiale campanii de dezinformare şi
a face schimb de metode practice pentru a rezista acestor tactici.
Parlamentul European
trebuie să ia ȋn considerare, de asemenea, ca subcomisiile pe dezinformare (ING2)
să se transforme ȋn comisii cu drepturi depline. PE a decis recent să extindă
sfera de activitate a comisiilor şi asupra consolidării integrităţii, transparenţei
şi responsabilităţii ȋn Parlamentul European. Asta nu trebuie să slăbească
atenţia pe care PE trebuie s-o aloce dezinformării. UE mai trebuie să lucreze şi
pentru ȋntărirea securităţii cibernetice, pentru a preveni atacurile hackerilor
şi altele asemenea, asupra infrastructurii electorale, incluzȋnd asigurarea de
training şi resurse oficialilor procesului electoral.
Protecţia
Grupurilor Marginalizate şi Vulnerabile
S-a văzut că
dezinformarea ţinteşte, adeseori, cele mai vulnerabile şi veşnic marginalizate
grupuri ale societăţii. Asta se aplică, ȋn special, refugiaţilor şi
solicitanţilor de azil, la fel şi minorităţilor etnice şi religioase.
Dezinformarea poate incita la violenţă, discriminare sau ostilitate ȋmpotriva
acesto grupuri. Pentru prevenirea fenomenului, UE trebuie să sprijine
activitatea de cercetare pentru găsirea căilor prin care campaniile de
dezinformare targetează anumite comunităţi şi să utilizeze informaţii factuale,
spre a dezvolta, pe loc, contra-strategii. Astfel, UE poate promova, mai apoi,
participarea acestor comunităţi la viaţa publică, prin crearea de spaţii sigure
pentru dialog şi acordarea de sprijin pentru iniţiative ale comunităţii, prin
care acestea ȋşi fac auzită vocea şi participarea.
Colaborarea cu CSO va
permite UE, inclusiv, să implementeze şi să dezvolte soluţii ale comunităţii
ȋmpotriva dezinformării, cum ar fi iniţiative fact-checking şi programe
de journalism pentru cetăţeni, care permit grupurilor marginalizate să-şi
ȋmpărtăşească propriile poveşti şi perspective. UE trebuie să investească ȋn
alfabetizarea media şi ȋn programe educaţionale care ţintesc aceste comunităţi,
echipȋndu-le cu abilitatea de a evalua critic informaţia şi a identifica
dezinformarea. Asta trebuie făcut ȋn colaborare cu liderii comunităţii,
educatorii şi organizaţiile media, pentru a dezvolta programe specifice,
adecvate cultural şi lingvistic.
UE trebuie să promoveze
şi reprezentativitatea grupurilor marginalizate ȋn media şi viaţa publică,
pentru a contracara campaniile de dezinformare, prin sprijinirea diversităţii
ȋn acţionariatul media, ȋncurajȋnd canalele media să promoveze opinii diverse
şi participarea grupurilor marginalizate la dezbaterea publică şi procesul de
decizie.
Dezinformarea
online e o ameninţare la adresa tinerilor
Tinerii sunt, ȋn mod
special, expuşi la dezinformare, fiindcă sunt principalii consumatori de social
media, unde ştirile false se răspȋndesc rapid. Pentru o mai bună informare a
generaţiilor tinere, despre specificităţile dezinformării, UE trebuie să
ȋncurajeze Statele Membre să dezvolte programe educaţionale ȋn şcoli şi
universităţi, care promovează alfabetizarea media şi gȋndirea critică. Asta
poate include crearea de curricula care ȋnvaţă studenţii cum să evalueze
sursele de informare, să recunoască propaganda, dezinformarea şi informaţia verificată
[fact-check].
Asta trebuie să meargă
mȋnă ȋn mȋnă cu facilitarea cursurilor de instruire pentru profesori şi
resursele pentru atragerea de experţi externi. UE trebuie să ȋncurajeze
iniţiative conduse de elevi, care promovează alfabetizarea media şi fact-checking,
să dea voce tinerilor ȋn lupta ȋmpotriva dezinformării. Dialogul ȋntre tineri,
jurnalişti şi experţi, despre dezinformare, trebuie ȋncurajat, pentru a crea un
spaţiu de ȋnvăţare şi schimbul de idei.
Reversibilitatea
Măsurilor Verzi trebuie ȋmpiedicată
Luȋnd ȋn considerare
măsurile consacrate ȋn European Green Deal şi obiectivele, ȋn general, pentru
atingerea decarbonizării pȋnă ȋn 2050, sunt puse la ȋndoială de criza
energetică, UE trebuie să reducă, de urgenţă, dezinformarea şi informarea cu
caracter ȋnşelător din jurul schimbărilor climatice. UE se poate asocia cu
experţi şi specialişti ȋn domeniul schimbărilor climatice, pentru a furniza
informaţie corectă şi bazată pe dovezi, pentru a consolida ȋncrederea publică.
Adiţional, UE trebuie să
facă investiţii-ţintă ȋn promovarea tranziţiei verzi, ȋn aşa fel ȋncȋt să fie
echitabilă şi nimeni să nu fie lăsat ȋn urmă (de exemplu, prin promovarea
comunităţilor energetice [verzi], recalificarea lucrătorilor vulnerabili sau
marginalizaţi etc.). Trebuie ȋnvăţate lecţiile trecutului, din cazurile de
dezinformare din ultimii ani, cum ar fi dezinformarea pe care am trăit-o ȋn
timpul pandemiei de Covid-19. UE şi Statele Membre au reacţionat rapid şi s-au
asigurat că lupta ȋmpotriva dezinformării a fost integrată ȋn comunicarea
oficială şi acelaşi lucru trebuie făcut şi-n cazul dezinformării climatice.
Dezinformarea
de gen e o ȋngrijorare tot mai mare
Dezinformarea targetează
şi femeile, ȋntr-un mod diferit: sunt folosite narrative false sau care induc
ȋn eroare, bazate pe gen sau sex, adesea cu un anume grad de coordonare, pentru
a descuraja implicarea femeilor ȋn sfera publică. Atȋt actorii statali străini
cȋt şi cei non-statali, angajează tactici strategice ȋn dezinformarea de gen,
pentru a suprima vocea femeilor, a descuraja conversaţia politică online şi a
manipula opinia publică ȋn ce priveşte genul şi rolul femeilor ȋn societăţile
democratice.
Adiţional, dezinformarea
targetează adesea femeile cu identităţi intersectate care sunt deja mai
vulnerabile şi mai predispuse la a fi discriminate. UE trebuie să monitorizeze
această ameninţare şi să facă o cercetare care să sprijine reforma. Trebuie
alocate resursele necesare, pentru a ȋnţelege originile misoginiste ale
dezinformării. CSO, organizaţiile de femei şi experţii locali trebuie angajaţi
ȋn monitorizarea dezinformării de gen, identificarea soluţiilor potrivite şi
dezvoltarea rezilienţei. Cele mai bune practici de luptă ȋmpotriva acestui
fenomen trebuie reţinute şi integrate ȋn politici şi campanii. Platformele
online au, ȋncă o dată, responsabilitatea de a implementa o mai mare
diversitate şi instruire culturală a moderatorilor de conţinut şi de a primi consiliere
de la experţii locali.”
Fighting
the Invisible Enemy: Countering Disinformation & Misinformation
Dezinformarea - De ce combaterea “dezinformării” e o idee dezastruoasă https://antipresa.blogspot.com/2025/11/dezinformarea.html
Din Fighting the
Invisible Enemy: Countering Disinformation & Misinformation
Partea
I -
https://antipresa.blogspot.com/2025/12/lupta-cu-inamicul-invizibil-venit.html
Partea a II-a - Ȋmputernicirea societăţii civile
https://antipresa.blogspot.com/2025/12/lupta-cu-inamicul-invizibil-venit_3.html
Tirania
“Binelui comun”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu