joi, 20 iunie 2024

Teoria Țapului ispăşitor

 

Se caută un vinovat: Teoria Țapului ispăşitor ȋn psihologia socială

Guilty Wanted: The Scapegoat Theory in Social Psychology  https://psychology-spot.com/scapegoat-theory-social-psychology/

Teoria ţapului ispăşitor explică un fenomen care e destul de răspȋndit la nivel social şi individual: tendinţa de a căuta vinovaţi ȋn cȋrca cărora să punem inclusiv vinovăţiile şi frustrările noastre. Țapul ispăşitor este reprezentat de o persoană sau un grup pe care se dă vina, chiar dacă e nevinovat, pentru a degreva pe altcineva de responsabilitate.

E un fenomen psihologic şi social care a fost replicat de-a lungul secolelor ȋn diferite culturi şi continuă să aibă loc şi-n zilele noastre. De fapt, oricare dintre noi am putea deveni, la un moment dat, ţapul ispăşitor al cuiva. Sau am putea face din altcineva ţapul nostru ispăşitor. […]

Funcţia psihologică dublă a ţapului ispăşitor

Arătarea cu degetul spre un ţap ispăşitor, ȋmpuşcă doi iepuri dintr-un foc. Ȋn primul rȋnd, serveşte la minimizarea sentimentului de vinovăţie ȋn ce priveşte responsabilitatea noastră faţă de un rezultat negativ, ajutȋndu-ne să ne menţinem o imagine de sine pozitivă. Ȋn al doilea rȋnd, ne ajută să ne menţinem percepţia asupra controlului, prin oferirea unei explicaţii vizavi de un rezultat negativ, altfel, inexplicabil – după cum rezultă dintr-un studiu al University of Kansas.

Cu alte cuvinte, jucȋnd rolul principal ȋn povestea inventată de noi ca să ne exonerăm, ţapul ispăşitor devine un rezervor ȋn care ne punem frustrările. Astfel, ne protejăm ego-ul şi menţinem un anumit tip de eficienţă şi control. Ne spunem, nouă ȋnşine, că dacă lucrurile merg prost, nu e vina noastră, e vina altcuiva. Şi construim o poveste care să susţină asta.

Acest mechanism are loc sub nivelul nostru de conştiinţă prin disculpare. Disculparea este un mechanism psihologic, prin intermediul căruia, transferăm sentimentele incommode care ne-ncearcă – cum ar fi invidia, furia, frustrarea, vinovăţia, ruşinea, nesiguranţa – asupra altui grup sau altei personae, adesea mai vulnerabile şi cu mai puţine arme pe care să le poată folosi, ȋn apărarea sa, prin demantelarea poveştii pe care noi am inventat-o ca să ne exonerăm.

Prin disculpare, ţapul ispăşitor devine depozitarul acelor sentimente negative pe care individul, grupul, societatea nu vor să le accepte ca aparţinători. Acest process permite persoanei sau societăţii să descarce conţinutul psihologic cel mai inacceptabil şi negativ şi să-l ȋnlocuiască cu indignarea de consolare, moralistă şi reiterativă, ȋndreptată ȋmpotriva ţapului ispăşitor ales.

Astfel, ţapul ispăşitor devine un mod de a explica eşecul sau faptele rele şi, ȋn acelaşi timp, conservă imaginea de sine pozitivă. […]

De fapt, teoria ţapului ispăşitor spune că, nu o dată, personajul negativ ȋnsuşi, are nevoie de unul mai rău pe care să dea vina. Ȋn vremuri de criză şi incertitudine fenomenul se amplifică. Liderii politici, religioşi sau comunitari pot exploata cu cinism impulsul adȋnc ȋnrădăcinat de a căuta ţapi ispăşitori ȋn alte colectivităţi, pentru a distrage atenţia de la greşelile şi defectele lor, scăpȋnd astfel de povara legitimă a vinovăţiei şi responsabilităţii.

Invidia, Frustrarea şi Furia: Triada care duce la vȋnătoarea de ţapi ispăşitori

O teorie interesantă a ţapului ispăşitor, care ȋncearcă să explice fenomenul ȋn cadrul Psihologiei sociale, se referă la o ȋnsuşire dintre cele mai umane: invidia. După filozoful René Girard, oamenii au tendinţa de a imita, pȋnă cȋnd diferenţele dispar, ȋncep să semene ȋntre ei şi să-şi dorească aceleaşi lucruri. Cu toţii vor să aibă acelaşi success şi să se bucure de acelaşi stil de viaţă.

Similitudinea ȋn scopuri şi obiective ne pune ȋn situaţia de a ne bate pentru aceleaşi lucruri iar asta duce la rivalităţi. Apoi, se ȋnstăpȋneşte un fel de război Hobbesian – toţi ȋmpotriva tuturor. Invidia ȋmpotriva celor care au ce noi n-am fost capabili să dobȋndim şi rivalităţi mimetice se vor acumula gradual ȋn societate, iar nivelul de tensiune va creşte pȋnă la momentul de criză.

Ȋn acel moment, ordinea şi raţiunea pot fi ȋnlocuite rapid de haos şi violenţă.  De fapt, aceste rivalităţi sfȋrşesc prin a ameninţa ȋnsăşi existenţa grupului şi a societăţii – devine, deci, esenţial controlul acestor lupte interne. Girard crede că, aceste vȋrfuri de violenţă şi furie sunt rezolvate aplicȋndu-se o doză mai mică de violenţă asupra unui individ sau a unui grup.

Pentru a suprima “nebunia maselor”, care reprezintă o ameninţare existenţială reală la adresa societăţii, o persoană sau un grup vulnerabile sunt izolate ca să devină ţapi ispăşitori şi folosiţi drept bazin ȋn care se aruncă toate sentimentele negative. Brusc, oamenii care se băteau ȋntre ei, se alătură forţelor de ordine ȋmpotriva inamicului comun, care reprezintă sursa tuturor relelor.

Ȋn timpul acestui process, foştii inamici devin prieteni – avȋnd un adversar comun asupra căruia să-şi canalizeze toate frustrările şi furia. Totuşi, pentru ca pedeapsa aplicată ţapului ispăşitor să compenseze vinovăţia societăţii şi s-o calmeze, individul sau grupul nu poate [sub nici o formă] să treacă drept innocent.

Victima trebuie să fie considerată o creatură monstruoasă şi rea care a ȋncălcat o interdicţie explicită sau implicită şi care, ȋn consecinţă, merită să fie pedepsită.

Astfel, oamenii şi comunităţile se amăgesc, construind o poveste ȋn care victima e vinovată de criza provocată şi de problemele pe care le au. Prin disculparea de toate frustările şi nemulţumirile, se consideră că sacrificarea ţapului ispăşitor va rezolva toate conflictele şi va aduce pacea.

Drept rezultat, ţapul ispăşitor sfȋrşeşte cu condamnarea, excluderea şi izolarea. După care, ordinea socială este restabilită. Dar ȋncepe un nou ciclu, fiindcă indivizii continuă să se păcălească singuri, nu dezvoltă gȋndire critică şi autonomie personală dar continuă să-şi dorească ce-şi doresc alţii, ceea ce va duce, inevitabil, la următoarea vȋnătoare de vrăjitoare.

Maria Antoaneta a Austriei este exemplul perfect de ţap ispăşitor. Atunci cȋnd s-a măritat cu moştenitorul, pe atunci, al tronului Franţei – Ludovic al XVI-lea, ţara era deja ȋn pragul falimentului, din cauza cheltuielilor nesăbuite ale lui Ludovic al XV-lea. Cu toate astea, poporul a ales-o pe tȋnăra prinţesă străină, ca ţintă spre care să-şi ȋndrepte furia crescȋndă şi nu le-a luat mult pȋnă s-o sacrifice că să facă pe plac gloatei.

Conform teoriei ţapului ispăşitor, victimele nu servesc doar ca debuşeu psihologic pentru un grup de oameni, dar au şi rolul de a masca problema reală şi a acţiona ca o barieră ȋmpotriva detectării adevăraţilor vinovaţi.

Asta ȋnseamnă că, ȋn esenţă, fenomenul ţapului ispăşitor este expresia unei societăţi care nu reflectă asupra ei ȋnseşi, nici nu-şi recunoaşte responsabilităţile şi greşelile, ci preferă să rămȋnă prinsă ȋn voia sorţii, căutȋnd noi vinovaţi care să plătească pentru păcatele sale.”

Guilty Wanted: The Scapegoat Theory in Social Psychology  https://psychology-spot.com/scapegoat-theory-social-psychology/

marți, 18 iunie 2024

Cele mai populare moduri de-a muri

Teoria Țapului ispăşitor   https://antipresa.blogspot.com/2024/06/teoria-tapului-ispasitor.html


The Most Popular Ways to Die

Fredric Neuman M.D. Fighting Fear

Cele mai populare moduri de-a muri. Ȋnvinge frica

“Ani de zile, am condus o clinică pentru oameni care sufereau de ipohondrie şi alte afecţiuni associate. De obicei, aceşti oameni se ȋngrijorează de o boală care pȋndeşte ȋn invizibil dar care are potential letal, cum ar fi SIDA sau cancer. Pentru că, aceste boli sunt asimptomatice, de regulă, pȋnă să ajungă ȋn stadiu avansat, lipsa simptomelor nu le dă linişte. Visează cu ochii deschişi cum ar fi dac-ar fi să sufere de aşa ceva. Adesea ȋmi spun: “Oare, o fi groaznic să mori din cauza acestor boli?” Sau, o fi mai bine să mori de asta sau de ailaltă?

Pacienţii tind să aibă favorite, cȋnd vine vorba să se ȋngrijoreze de boli, probabil, pentru că cineva din familie a fost bolnav de aşa ceva. Uneori, se concentrează pe o boală anume din raţiuni chiar mai puţine – pentru că au citit despre vreo celebritate de vȋrsta lor care tocmai a dezvoltat această boală. “N-ar fi ȋngrozitor să mori ȋn felul ăsta, de cancer pancreatic, care e incurabil şi se răspȋndeşte, ȋn cȋteva luni, ȋn tot corpul?”

Sau, “N-ar fi groaznic să mori de arsuri pe tot corpul, cu mintea ȋntreagă, conştient fiind că vei muri ȋn cȋteva zile?” Sau, urăsc ideea că aş putea muri ȋn somn, fără măcar să ştiu că voi muri.”

Anumiţi pacienţi, suferind de fobii, ȋşi imaginează moartea ȋn situaţii specifice:

duminică, 16 iunie 2024

Să ştii să-i laşi pe oameni ȋn pace e o artă


 

Cine, dracu’, eşti tu, să-i ȋnveţi pe alţii ce să facă sau să nu facă? Tu eşti, practic, un nimeni. Poartă-te ca atare! N-o lua personal.

Rashi Sanghavi.  The Art of Leaving People Alone 

Să ştii să-i laşi pe oameni ȋn pace e o artă

“Las-o baltă!

Nu eşti cea mai importantă persoană, ultima soluţie din viaţa cuiva. Cine, dracu’, eşti tu, să-i ȋnveţi pe alţii ce să facă sau să nu facă? Ca să nu mai vorbim de considerentele morale.

Tu eşti, practic, un nimeni. Poartă-te ca atare!

Cu cȋt te gȋndeşti şi ajungi să te crezi mai plin de importanţă şi demn de luat ȋn considerare, ei bine, cu atȋt eşti mai nimic.

Uite, de ce:

vineri, 14 iunie 2024

13 semne de netăgăduit că cineva vrea să fie lăsat ȋn pace

 


Pot fi folosite şi de cei care nu ştiu cum să trimită semnalul: Lasă-mă ȋn pace!


13 Undeniable Signs Someone Wants To Be Left Alone - Opinion by Piper Ryan https://www.msn.com/en-us/lifestyle/love-sex/13-undeniable-signs-someone-wants-to-be-left-alone/ar-AA1maDyZ

“Oricȋt de sociabil ar fi cineva, sunt momente cȋnd, pur şi simplu, ai nevoie să ieşi din ritm, solo, ca să-ţi poţi reȋncărca bateriile şi mai apoi să te simţi pregătit să faci faţă ieşirii ȋn lume, din nou. Deci, de unde ştii cȋnd cineva vrea să fie lăsat ȋn pace şi că, probabil, trebuie să eliberezi spaţiul? Caută următoarele semne.

1 – Ți se dau răspunsuri, scurte, dintr-un cuvȋnt

Cȋnd cineva răspunde consecvent cu “mda”, “nu”, “ȋhȋ” şi nimic mai mult, e semn clar că n-are chef de vorbă. Nu e doar un mod de a fi concis, e un mod de a ȋnchide conversaţia. Nu c-ar vrea să fie nepoliticoşi; vor doar să fie lăsaţi ȋn pace. Aceste răspunsuri scurte sunt semnale că nu doresc să continue discuţia, fără să ţi-o zică-n faţă.

2 – Evită contactul visual

Contactul vizual e de bază, ȋn interacţiunea umană. Aşa că, atunci cȋnd cineva, ȋn mod intenţionat, evită să te privească ȋn ochi, ȋnseamnă că nu este interesat. S-ar putea să se uite pe lȋngă tine, să stea cu ochii ȋn telefon sau oriunde altundeva decȋt la tine. Această evitare e un indiciu non-verbal că n-au chef de conversaţie sau interacţiune socială.

3 – Punctează cȋt de valoros e pentru ei timpul petrecut de unul singur

Desigur, [toţi ştim că] e important să mai fim şi singuri, dar dacă cineva ȋţi tot subliniază cȋt de mult ȋi place să stea singur, pare că se străduieşte ȋn exces.

4 – Sunt cufundaţi ȋn alte chestii, ȋn timp ce vorbeşti cu ei

Dacă sunt mai concentraţi pe telefon, o carte, un laptop decȋt pe conversaţie, e semn că vor să fie lăsaţi ȋn pace. Preferă, ȋnainte de orice, să se ocupe cu altceva decȋt să interacţioneze cu tine. Nu e despre atenţie distributivă. E o alegere evidentă de a-şi ȋndrepta atenţia ȋn altă parte, semnalȋnd lipsa de interes pentru discuţie.

“Braţele ȋncrucişate, privirea ȋn altă parte sau corpul ȋntors ȋn altă direcţie, indică blocaj.”

marți, 11 iunie 2024

10 leacuri bizare pentru chelie, din toată lumea


10 Bizarre Cures For Baldness From Around The World

by Will Etheridge - https://listverse.com/2018/09/13/10-bizarre-cures-for-baldness-from-around-the-world/

10 leacuri bizarre pentru chelie, din toată lumea

din  https://listverse.com

“De cȋnd se ştie, o parte din omenire a fost bȋntuită de o problemă: nu ştia cum să oprească căderea părului. Avȋnd ȋn vedere că e o industrie estimată la 3 miliarde de dolari, nu e de mirare că oamenii au inventat tot felul de bizarerii drept tratamente minune ca să resolve această problemă de cȋnd lumea. Din Egiptul antic, pȋnă la omul modern, mulţi au ȋncercat, fără a reuşi, să ȋmpiedice ravagiile ȋmbătrȋnirii, ca să-şi păstreze părul pe cap. E adevărat că aceste leacuri caraghioase n-au funcţionat, dar trebuie să recunoaştem că nici nu duceau lipsă de imaginaţie.

10 – Grăsime de animale

Căutarea, apparent inutilă, a unui leac pentru o hălăciugă bogată, nu e ceva nou. Există dovezi că, ȋncă din Egiptul antic, existau tratamente ȋmpotriva alopeciei. Pentru egipteni, aspectul era un indicator al statutului persoanei şi rolul ei ȋn societate sau nivelul de influenţă politică. Nu e de mirare că bărbaţii care ȋşi pierdeau podoaba capilară, ȋncercau s-o refacă. Edwin Smith Papyrus, cel mai vechi tratat de chirurgie, conţine un remediu antic cu referire la pierderea părului. Papirusul recomandă un tratament constȋnd dintr-un balsam făcut din amestecul de grăsimi de leu, hipopotam, crocodil, pisică, şarpe şi un soi de capră de munte. Omului modern ar putea să i se pară absolut greţos dar este un indicator clar al preţului pe care-l puneau egiptenii pe podoaba capilară.

9 - Xervac

America anilor 1930. Bărbaţii cu ȋnceput de chelie nu era nevoie să caute mult, pentru că exista Crosley Corporation’s Xervac. Inventatorul, Dr. Andre Cueto, a cercetat problema timp de cȋţiva ani şi a ajuns la concluzia că părul cade din cauza reducerii fluxului de sȋnge din scalp. Clientul trebuia să-şi pună pe cap dispozitivul Xervac, o cască ȋn stil bicicletă, mufată la un furtun care ducea la un alt dispozitiv pus pe podea. Xervac exercita, alternativ, presiune şi aspirare ca să mărească fluxul sanguin la nivelul scalpului. Se presupunea că acest process ar conduce la creşterea de fire noi de păr. Cum, ȋn zilele noastre, nu mai există, putem trage concluzia că trebuie să fi fost ȋncărcat cu aer fierbinte.

vineri, 7 iunie 2024

Electorale 2024 – Valiza cu ȋndoieli

Vȋnătoarea de vrăjitoare on-line  https://freefrompress.blogspot.com/2024/06/vinatoarea-de-vrajitoare-on-line.html#more


“-Aici ȋi ȋncolţim sigur, exclamă el.

-Unde?

-La bariera Pettiton. Paznicul barierei e un mocăit fără pereche! Nici dacă baţi cale de aici pȋnă la Londra nu dai de unul ca el! Dan Randall – aşa-l cheamă - ȋl ştiu de ani de zile, de pe vremea cȋnd păzea bariera de la Casterbridge. Ce mai, iapa-i şchioapă, bariera-i la doi paşi, treaba noastră-i ca şi făcută!” Thomas Hardy/Departe de lumea dezlănţuită (Scriitor cu dispoziţie naturală de bun observator al pastoralei tradiţionale)

Egalitarism: egalii cu egalii şi excepţionalii cu excepţionalii

E o felie de orizont de cinşpe minute. Ştii cȋt ȋnseamnă un mers pe jos de cinşpe minute? Ȋnseamnă să te-ntȋlneşti cu linia orizontului de la momentul plecării. Sau să traversezi un mall mai acătării. Fără să intri ȋn magazine, desigur. Sau o puşcărie. Ăsta e oraşul de cinşpe min.

Ȋnsă, odată la patru ani, ȋn cartierul cu o sută şaizeci şi şase de egali, se deschid circumscripţiile. Ȋncepe maratonul alegerilor. Ȋţi iei valiza şi pleci. Te strecori, presupus anonimizat, pe lȋngă avertismentele proferate de scroafa din copac, treci pe lȋngă cilindrul cu fulgere şi-ţi vezi de drum.  

E cald ca-n iad şi se dă cu artificii. Se vorbeşte că dincolo de circumscripţia noastră e mai răcoare. Dar, ȋn cuşca de 15 min., e greu de aflat un secret.  

De cȋnd Google e pornit să-ţi dea numai ce ar trebui să te intereseze, orice căutare ȋţi livrează sute de generări din numai trei domenii.