traducere -
“Arme silenţioase, război tăcut”
“Noam Chomsky, professor de
lingvistică şi filozofie la MIT, una din vocile clasice şi critice recunoscute ale
intelectualităţii, din ultimul deceniu, a ȋntocmit o listă cu zece, din cele
mai uzitate şi eficiente strategii din agenda de manipulare prin intermediul
mass-media.
Tradiţional, media s-a dovedit
super-eficientă ȋn modelarea opiniei publice. Graţie mijloacelor de producţie
şi de propagandă media, au putut fi create sau distruse mişcări sociale, susţinute
războaie “justificate”, au fost bagatelizate crize financiare, ȋn timp ce au fost
impulsionate unele curente ideologice, şi chiar a apărut un nou fenomen media: producătorii
de realitate ȋn psihicul colectiv.
Dar, cum pot fi detectate cele mai
uzitate strategii pentru a ȋnţelege instrumentalismul social din care, sigur,
şi noi suntem parte? Din fericire, Chomsky şi-a asumat sarcina de a sintetiza
şi expune aceste practici, unele mai evidente sau mai sophisticate, ȋnsă, apparent,
la fel de eficiente şi, dintr-un anumit punct de vedere, umilitoare. Ȋncurajarea
stupidităţii, promovarea sentimentului de vinovăţie, a distragerii atenţiei sau
creeare unor false probleme, pe care, apoi, ca prin magie, tot ei să le resolve
– sunt doar cȋteva dintre aceste tactici.
Ce trebuie
să faci, neapărat, de sărbătorile de Paşti de anul acesta? https://freefrompress.blogspot.com/2024/05/ce-trebuie-sa-faci-neaparat-de.html#more
1. Strategia distragerii atenţiei
Primul element al controlului social
este strategia distragerii atenţiei, adică abaterea interesului public de la problemele
importante şi schimbările determinate de elitele economice şi politice, prin
tehnica inundării programelor cu informaţii lipsite de importanţă şi diminuarea,
ȋn formă continuată, a concentrării pe problemă; strategia distragerii atenţiei
este esenţială şi pentru a ȋmpiedica interesul public să se ȋndrepte spre
cunoaştere esenţială din zonele ştiinţei, economiei, psihologiei,
neurobiologiei şi ciberneticii.
Ştiri - Specialiştii avertizează: Cȋnd aveţi ȋndoieli, gȋndiţi cu susu-n jos! https://freefrompress.blogspot.com/2024/05/stiri-upside-down.html#more
“Diversiunea abaterii continue a atenţiei
de la adevăratele probleme sociale, prin captarea interesului pentru lucruri
lipsite de importanţă. Ține publicul cȋt mai mult ocupat, nu-i da timp să
gȋndească, ȋntoarce-l la condiţia de animal crescut ȋn fermă! (citat din Silent
Weapons for Quiet War)”
2. Creează probleme, apoi oferă soluţii
Această metodă se mai numeşte şi “problemă
– reacţie – soluţie”. “Se creează o problemă, o “situaţie” la care se face
referire, pentru a cauza o reacţie ȋn rȋndul auditoriului, aşa ȋncȋt să nu
existe decȋt o soluţie acceptabilă. De exemplu: lasă violenţa urbană să se
desfăşoare şi să se intensifice, sau aranjezi atacuri sȋngeroase, cu scopul de
a determina publicul să ceară chiar el legi de siguranţă şi politici publice
aşişderea - ȋn detrimentul libertăţii. Sau: creează o criză economică pentru a
face acceptabil “răul necesar” care anulează drepturi sociale şi desfiinţarea unor
servicii publice.
3. Strategia graduală
Acceptarea pȋnă la un grad de
inacceptibilitate, trebuie aplicată gradual, cu picătura, mai mulţi ani consecutivi.
Aşa au fost impuse noile măsuri socio-economice radicale (neoliberalismul), ȋn
perioada anilor 1980 şi 1990: statul minimal, privatizările, pauperitatea,
flexibilitatea, şomajul masiv, salariile mici, fără a garanta un venit decent –
atȋt de multe schimbări ȋncȋt, ar fi izbucnit o revoluţie dacă ar fi fost
impuse dintr-o dată.
4. Strategia
descurajării protestelor ȋn masă
O altă cale de a determina publicul să
accepte o decizie nepopulară este s-o prezinţi ca fiind “dureroasă dar necesară”;
o măsură ce se va aplica mai tȋrziu dar pentru care obţii acceptul publicului
acum. E mai uşor să-ţi dai acordul pentru un sacrificiu plasat ȋn viitor, decȋt
pentru un măcel imediat. Ȋn primul rȋnd, pentru că nu e un effort ce trebuie suportat
pe loc. Apoi, pentru că, publicul, masele au ȋntotdeauna speranţa deşartă a
unui “mȋine mai bun” şi poate, cine ştie, sacrificiul cerut va putea fi evitat.
Asta le dă oamenilor timp să se obişnuiască cu ideea schimbării şi să accepte
resemnaţi totul cȋnd vine vremea scadenţei.
5. Vorbeşte-i publicului ca unui copil
Cea mai mare parte din publicitatea
care se adresează publicului general foloseşte discursuri, argumente, oameni şi,
mai ales, intonaţie ca de copil sau, adesea, de om cu sănătatea şubredă - ca şi
cȋnd spectatorul ar fi un bebeluş sau o persoană cu deficienţe mentale. Tonul este
cu atȋt mai infantil, cu cȋt intenţia de deformare a percepţiei publice este
mai mare. De ce? “Dacă cineva se adresează unei personae ca şi cȋnd ar avea cel
mult 12 ani, atunci, datorită sugestibilităţii, acea persoană tinde, foarte
probabil, să aibă un răspuns sau reacţie, la fel de lipsită de simţ critic,
precum un copil sub 12 ani.” (vezi Silent
Weapons for Quiet War)
6. Fă apel mai mult la partea emoţională decȋt la
raţiune
Folosirea aspectului emoţional e o
tehnică clasică, ce scurtcircuitează analiza raţională şi, ȋn final, simţul
critic al individului. Mai mult, apelul prin intermediul registrului emoţional deschide
uşa subconştientului unde plantează sau agaţă idei, dorinţe, frici, anxietăţi,
obsesii sau induce comportamente.
7. Ține publicul ȋn ignoranţă şi mediocritate
Fă-ţi publicul incapabil să ȋnţeleagă
tehnologia şi metodele folosite ȋn manipulare, pentru a-l ţine sub control şi ȋn
sclavie. “Calitatea educaţiei predate claselor sociale inferioare, trebuie să
fie cȋt mai puţină şi mediocră posibil, aşa ȋncȋt prăpastia de ignoranţă dintre
crusta superioară şi talpa ţării să fie şi să rămȋnă imposibil de trecut,
pentru cei de jos.” (Vezi ‘Silent Weapons for Quiet War ).”
8. Ȋncurajează publicul să tolereze (să se scalde
ȋn) mediocritate
Promovează, ȋn rȋndul publicului
spectator, credinţa că e la modă să fii prost, vulgar şi needucat.
9. Ȋntăreşte-i sentimentul de vinovăţie
Fă-l să se considere singurul vinovat
pentru starea nenorocită ȋn care se află, calităţile, inteligenţa şi eforturile
proprii fiindu-i toate un eşec. Rezultatul va fi că, ȋn loc să se răzvrătească
ȋmpotriva sistemului economic, sentimentele de vinovăţie şi inabilitate vor crea
depresie, ce are drept una dintre consecinţe inhibarea acţiunii. Şi, fără
acţiune, nu e revoluţie!
10. Să-ţi cunoşti publicul mai bine decȋt se
cunoaşte el
Ȋn ultimii 50 de ani, avansul accelerat al ştiinţei a generat o prăpastie, din ce ȋn ce mai mare, ȋntre ce ajunge la cunoştinţa publicului şi cunoaşterea deţinută şi manipulată de elitele dominante. Graţie biologiei, neurobiologiei şi psihologiei applicate, “sistemul” se bucură de o cunoaştere mai sofisticată a fiinţei umane, atȋt fizic, cȋt şi psihologic. Sistemul a ajuns să cunoască omul obişnuit mai bine decȋt se cunoaşte el. Asta ȋnseamnă că, ȋn cele mai multe cazuri, sistemul exercită un control şi o putere mai mari asupra individului, decȋt controlul şi puterea individului asupra lui ȋnsuşi.”
Noam Chomsky -
"10 strategies of manipulation" by the media https://www.demenzemedicinagenerale.net/pdf/14-10-strategies-of-manipulation.pdf
Elitismul de
mucava. Azi “mȋncatul sănătos”
Why ‘clean eating’ is
bad for you: The damaging psychology behind the latest health fad. By James
Heathers, PhD
Traducere - https://antipresa.blogspot.com/2024/05/elitismul-de-mucava-azi-mincatul-sanatos.html
Democraţia cu Două vaci. Ideologice https://freefrompress.blogspot.com/2024/05/doua-vaci-ideologice.html#more
“Avram Noam Chomsky, n. 7 decembrie
1928, East Oak Lane(d),
Pennsylvania, SUA) este un lingvist, filosof, istoric și activist politic american, profesor emerit în lingvistică
la Massachusetts Institute of Technology (MIT).” https://ro.wikipedia.org/wiki/Noam_Chomsky
Din ‘Euthanasia: Right to Die with Dignity’, NIH, National Library of Medicine https://freefrompress.blogspot.com/2024/05/eutanasie.html#more
Expunerea copiilor ȋn
reality-show-uri cauzează traume şi probleme mentale
https://freefrompress.blogspot.com/2024/04/expunerea-copiilor-in-reality-show-uri.html#more
“Manipulation is generally considered
a dishonest form of social influence as it is used at the expense of others.” (Manipularea e considerată, ȋn general, o formă
necinstită de influenţare socială, fiind folosită ȋn detrimentul publicului.”) https://en.wikipedia.org/wiki/Manipulation_(psychology)
“Social manipulation is when someone
uses their personality and conversational skills to manipulate social
situations for their own personal gain.” (Manipularea
socială e atunci cȋnd cineva ȋşi foloseşte personalitatea şi abilitătile de
comunicare pentru a induce ȋn eroare publicul, spre propriul profit.) https://www.google.com/search?q=social+manipulation
https://famguardian.org/Publications/SilentWeaponsQuietWars/SilentWeaponsQuietWars.htm
4 Sep 2021-
Brian Dillon, The Guardian - Ciclicitatea Groază, colaps,
uşurare: povestea absurdă şi chinuitoare a unui ipohondru https://antipresa.blogspot.com/2024/04/ipohondria-boala-fara-boala.html
“A trecut un an
de-atunci şi sunt furioasă.” https://antipresa.blogspot.com/2024/04/diagnostic-gresit.html
https://anticancerantiteroare.blogspot.com/2019/10/cancer-diagnostic-gresit-misdiagnosed.html
Ştiinţa ridicolă din capul alarmistului climatic
“Din fericire, e uşor să-ţi dai seama de asta, nu trebuie să fii savant. Serios, nu plecaţi nicăieri. Nu urmează cine ştie ce demonstraţii ştiinţifice complexe, nimic greu…” https://freefrompress.blogspot.com/2024/04/stiinta-ridicola-din-capul-alarmistului.html#more
“Având
stabilite cele două noțiuni și mergând pe firul logic, publicitatea
înșelătoare este orice activitate de promovare care deformează realitatea sau
prezintă una falsă cu scopul de a schimba comportamentul consumatorului sau
de a prejudicia imaginea concurenților.”
https://www.adwiz.ro/resurse-utile/despre-publicitatea-inselatoare.php
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu