Freedom
Focus, Liberty
The Tyranny of the “Common Good” by Brian Balfour, Senior
Vice President of Research, John Locke Foundation
March
7, 2022 https://www.johnlocke.org/the-tyranny-of-the-common-good/
“Nu există aşa ceva, precum “binele comun”, ȋntr-o
societate formată din indivizi
Apelul la binele comun este, de regulă, o perdea de fum menită
să-ţi ia mai mult din libertate
Tirania majorităţii este la fel de injustă ca despotismul unui
rege
Un om tiranizȋnd ȋntreaga societate, nu e ceva mai puţin injust
decȋt tirania celor mulţi asupra celor puţini, deghizată ȋn “binele comun”
Mai mult, conceptul de bine comun e doar o himeră, un concept
utopic, nimic altceva decȋt un mit
La ȋnceputul
secolului XX, filozoful politic Isabel Paterson scria, ȋn cea mai cunoscută
carte a ei “The God of the Machine”:
“Nu
există bine colectiv. Ca să fim exacţi, nu există nici măcar vreun bine comun.
Există, ȋn schimb, ȋn ordinea naturală, lucruri şi situaţii, prin intermediul
cărora, individul - ȋn virtutea voinţei şi calităţilor sale receptive şi
creative - e capabil să experimenteze binele.”
Ȋn definiţia lui Paterson, un “bine” poate fi experimentat doar individual.
“Ȋntrebare: Nu e lumina soarelui un bun comun?”, continuă ea. “Nu.
Persoanele nu se bucură de acest beneficiu, prin intermediul comunităţii, ci
singur. Un orb nu vede prin intermediul comunităţii.”
Chiar mai mult,
pentru că fiecare individ e unic, aceiaşi stimuli, fenomene sau bunuri
materiale pot fi experimentate foarte diferit, de către diferiţi oameni. “Acelaşi
grad de strălucire a soarelui, poate induce insolaţie unora şi beneficii altora.”,
explică Paterson. De aceea, “e imposibil de ascuns faptul că binele se strȋnge
numai ȋn jurul indivizilor.”
Apoi, cine ajunge să definească ce e “binele
comun”? Răspunsul tipic e “majoritatea”.
Dar asta
vine cu o problemă, ȋn care, singura definiţie acceptabilă a ce este “binele”,
e doar un joc al numerelor. Cum scrie Paterson, “dacă binele e
cantitativ şi se subsumează majorităţii, nimeni nu poate hotărȋ ce e bine, cu
excepţia majorităţii.” Acum problema devine clară. Dacă aprobarea din partea
majorităţii e considerată unitatea de măsură a ce e bine sau rău, sclavia va fi
considerată “bine”, pentru că, ȋn epocă, aşa considera majoritatea.”
Mai rău, ȋn realitate, “binele comun” e determinat, de regulă,
nu de o majoritate din interiorul societăţii, ci de cei mai puternici membri ai
clasei conducătoare şi e folosit ca o perdea de fum, după care se ascunde
puterea centralizată.
La fel, această
perdea de fum stipulează inversiunea [lucrurilor], de la responsabilitatea individuală,
la ȋndatoririle externe faţă de un colectiv, fără formă, fără fond. “Ȋntotdeauna, colectivismul condamnă legăturile şi relaţiile affective
naturale şi sugerează inversarea ȋndatoririlor, de la cele de natură personală,
la cele faţă de societate. Promite simplificarea divorţului, sprijin de la stat
pentru copii, plăcerea promiscuităţii.” Dar, după cum avertizează Paterson,
absolvirea indivizilor de propriile responsabilităţi, predă puterea,
inevitabil, celor cărora le-au fost transferate aceste responsabilităţi iar o
asemenea ȋmputernicire “sfȋrşeşte ȋn sclavie şi distrugerea personalităţii.”
Dar, n-ar
trebui societatea să fie organizată ȋn conformitate cu principiul “cel mai mare
bine, pentru cel mai mare număr de oameni”, după cum susţin filozofii
progresisti, precum Jeremy Bentham?
“Cel mai mare bine pentru cei mai mulţi” – e o frază perversă, insistă Paterson. A organiza societatea ȋn jurul acestui principiu “ar justifica torturi abominabile asupra minorităţii”.
Minoritatea absolută fiind
individul. Să crezi ȋn drepturile
minorităţii, ȋnseamnă să respingi tirania “binelui comun”.
O societate
liberă cere libertatea individului, nu doar de sub jugul tiraniei, ci şi de sub
violarea drepturilor individuale, deghizate ȋn binele comun.
“E o falsă
presupoziţie aceea că, atunci cȋnd dreptul celor puţini de a-i conduce pe cei
mulţi este retras, reversul e dreptul celor mulţi de a conduce individul”,
explică Paterson. “Ȋn realitate, dacă un singur om nu are
dreptul să-i conducă pe toţi ceilalţi – privilegiul despotismului – n-are dreptul
nici de a conduce un singur om; la fel, zece oameni sau un million de oameni
n-au dreptul de a comanda nici măcar unui singur om. Politicile progressive sunt adesea vȋndute drept benefice “binelui
comun”. Ȋnsă, un asemenea bine
nu există.
Nu vă lăsaţi ademeniţi
ȋn a vă supune unor asemenea pledoarii, pentru că, cel mai adesea, binele comun
nu e decȋt un cal troian, cu scopul de-a vă lua şi mai mult din libertate.”
Tirania Libertăţii pozitive
The
Tyranny of Positive Liberty - Robert Westmoreland (retired from the University
of Mississippi’s Department of Philosophy and Religion in 2022.)
https://antipresa.blogspot.com/2025/03/tirania-libertatii-pozitive.html
Isabel Paterson, Rose Wilder Lane, Ayn Rand - “Ȋn vremurile cele mai grele, trei femei
ȋndrăzneţe au alungat frica. Au ȋndrăznit să declare colectivismul ca fiind foarte
rău. S-au bătut pentru drepturile naturale ale omului, singura filozofie care
avea o bază morală care să se opună tiraniei de pretutindeni. Ele au celebrat
individualismul de modă veche, vetust. Şi-au imaginat o lume unde oamenii vor putea fi, din nou, liberi.
Au etalat un optimism resilient, care a inspirat milioane de oameni.” https://www.atlassociety.org/post/rose-wilder-lane-isabel-paterson-and-ayn-rand-three-women-who-inspired-the-modern-libertarian-movement
Freedom
Focus, Liberty
The Tyranny of the “Common Good” by Brian Balfour, Senior
Vice President of Research, John Locke Foundation
March
7, 2022 https://www.johnlocke.org/the-tyranny-of-the-common-good/
Magia
neagră a manipulării. The Guardian (UK/ˈɡɑː.di.ən/US/ˈɡɑːr.di.ən/) https://freefrompress.blogspot.com/2025/07/magia-neagra-manipularii.html
Globalismul
fură ploaia https://antipresa.blogspot.com/2025/07/globalismul-fura-ploaia.html
Rachetele
anti-grindină: Culmea privatizării: Schimbări climatice private
https://antipresa.blogspot.com/2025/06/rachetele-anti-grinfina.html
Doi
gȋndaci morţi https://freefrompress.blogspot.com/2025/07/doi-gindaci-morti.html
Oare,
ce-am fi ales? -
Chiar aşa, dacă, ȋn anii “80, am fi primit o săptămȋnă de viitor, plasat fix ȋn
zilele noastre, ȋn paralel cu prezentul acelor vremuri, ce alegeam? https://antipresa.blogspot.com/2025/01/oare-ce-am-fi-ales.html#more
Tablou.
Un UE mic. Uraaa! https://freefrompress.blogspot.com/2025/07/tablou-un-ue-mic-uraaa.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu