joi, 10 iulie 2025

CULTURA MINCIUNII - “Presa printează ştirea, nu şi adevărul.”

CULTURA MINCIUNII - “Nevoia reducerii de deficit” – o poveste politico-mediatică, repetitivă, bazată pe fapte reale

Permanenta Stare de urgenţă, ca mod de operare. Ştiri cu dramatizare

Why the News Is Not the Truth, by Peter Vanderwicken - From the Magazine (May–June 1995)

Partea a II-a

CULTURA MINCIUNII - “Presa printează ştirea, nu şi adevărul.”

“Cȋnd, ȋn 1978, Preşedintele Jimmy Carter le-a cerut celor mai mari 400 de companii, să plafoneze salariile şi să crească preţurile, ca să ţină inflaţia sub control, cei mai mulţi directori de la Ford Motor au fost sceptici, şi-au dat seama că schimbarea propusă mai rău face. Dar n-au spus asta. Ford a dat o declaraţie, salutȋnd iniţiativa Preşedintelui şi a susţinut-o. Compania a specificat că, deşi, după propria evaluare, preţurile ar fi trebuit să crească mai mult decȋt e prevăzut ȋn strategia prezidenţială, ȋi sprijină programul. Responsabilii cu imaginea companiei au decis că ar fi periculos, din punct de vedere politic, să se opună, public, efortului anti-inflaţie, sperȋnd că aparenţa de conformare va ajuta ca furnizorii să nu mărească preţul şi angajaţii să nu ceară salarii mai mari. Declaraţia lui Ford, ȋnsuşi, a fost o minciună cinică.

La Ford, Weaver a ȋnvăţat că, adesea, ştirile au caracter dublu, o faţetă exterioară şi o realitate intrinsecă, asemănătoare cu japonezul tatemae (aparenţă) şi honne (realitate). ["tatemae" - "fațadă socială”]