Freedom of thought is under attack – here’s how to save your mind https://theconversation.com/freedom-of-thought-is-under-attack-heres-how-to-save-your-mind-124379
“Libertatea de
gȋndire se află ȋntr-un punct critic. Descoperirile tehnologice şi psihologice
pot fi folosite ȋn promovarea gȋndirii libere. Ne pot proteja lumea interioară,
pot reduce subiectivismul mental şi pot crea noi spaţii de gȋndire. Totuşi,
statele şi corporaţiile transformă aceste cuceriri ale ştiinţei ȋn arme de restricţionare
a capacităţii de gȋndire.
A pierde
libertatea de gȋndire ȋnseamnă distrugerea a ceva unic, specific umanităţii. Ȋmpărţim aceleaşi emoţii de bază cu animalele dar, numai noi
putem să dăm un pas ȋnapoi şi să ne punem ȋntrebări: “chiar vreau să fiu furios?”,
“sunt eu acea persoană?”, “pot fi cineva mai bun?”.
Omul poate
reflecta dacă dorinţele, sentimentele, gȋndurile care dau ȋn clocot ȋn interior
sunt concordante cu scopurile, principiile şi idealurile sale. Dacă rezultă că
sunt ȋn acord, atunci acestea ne aparţin cu adevărat. De aici, putem acţiona cu
convingere.
Dar, se
poate ȋntȋmpla să ajungem la concluzia că unele gȋnduri care ne vin ȋn cap
aparţin unei alte energii, decȋt a noastră. Să zicem că stai şi-ţi faci treaba,
cȋnd, deodată, ȋţi vine ȋn minte “Check Facebook!”. Gȋndul ȋţi aparţine
sau vine de la Mark Zuckerberg?
Libertatea
de gȋndire pretinde demnitate, permite democraţia şi e parte din alcătuirea
propriei personae. Ca să le protejăm, mai ȋntȋi trebuie să recunoaştem
inamicii.
Trei ameninţări la adresa libertăţii de gȋndire
Prima
ameninţare e
evoluţia psihologiei. Cercetările au dus la noi descoperiri, noi moduri de
influenţare a gȋndurilor noastre, a comportamentului uman şi afferent luării deciziilor.
Statele şi
corporaţiile folosesc această cunoaştere ca să ne determine să gȋndim şi să
acţionăm ȋn direcţia ȋn care scopurile le sunt servite. Scopurile lor pot fi
diferite de ale noastre. Aceştia folosesc psihologia ca să ne influenţeze să
riscăm mai mult, să cumpărăm mai mult şi să petrecem mai mult timp pe social
media. Poate fi folosită chiar să influenţeze rezultatul alegerilor.
A doua
ameninţare vine de
la utilizarea maşinăriei algoritmilor ȋn prelucrarea “big data”. Atunci
cȋnd le dăm datele noastre companiilor, le permitem să vadă profund, ȋn mintea
noastră. Asta ne face mai vulnerabili la manipulare şi, cȋnd ne dăm seama că
viaţa privată ne-a fost compromisă, abilitatea de a gȋndi liber devine anxioasă.
A treia
ameninţare vine din
capacitatea crescȋndă de descifrare a gȋndurilor din activitatea cerebrală. Facebook,
Microsoft şi Neuralink dezvoltă o interfaţă creier-computer. Asta ar putea crea
maşinăria care să ne citească gȋndurile. Accesul, fără precedent, la
gȋndurile noastre, creează ameninţarea, fără precedent, la libertatea noastră.
Aceste
cuceriri ale tehnologiei şi psihologiei deschid uşile, pentru state şi
corporaţii, prin care să ne violeze, manipuleze şi pedepsească gȋndurile. Deci,
ce putem face?
Legea ne poate salva
Legea
drepturilor internaţionale ale omului ne dă dreptul la libertate de gȋndire. Şi totuşi acest drept a fost complet neglijat. Rareori este invocat
ȋntr-o sală de judecată. Trebuie să lucrăm la asta, la definirea acestui drept,
pentru a-l putea folosi să ne apărăm.
Trebuie să-l
folosim ca să ne apărăm intimitatea mentală. Altfel, presiunea asupra noastră,
pentru conformare, ne va pune piedică ȋn dezbaterea de idei şi căutarea
adevărului. Trebuie să-l folosim ca să-I ȋmpiedicăm să ne manipuleze gȋndurile prin
trucuri psihologice sau ameninţări cu pedepse.
Şi trebuie să-l folosim pentru a ne proteja gȋndurile sub
orice formă. Gȋndurile nu sunt doar ce se-ntȋmplă ȋn mintea noastră. Uneori
gȋndim ȋn scris sau ȋntr-o căutare pe Google. Dacă recunoaştem aceste activităţi
drept “gȋnduri”, atunci se definesc drept viaţă privată şi se află sub dreptul
libertăţii de gȋndire.
Ȋn fine, trebuie să folosim acest drept pentru a cere
guvernelor să se asigure că societatea are dreptul de a gȋndi liber. Aici,
psihologia poate ajuta.
Prevenţia manipulării
O mai bună
ȋnţelegere a minţii noastre, ne poate ajuta să ne protejăm de manipularea
celorlalţi. De exemplu, psihologul Daniel Kahneman face distincţia ȋntre ceea ce
noi numim gȋndirea din instinct şi gȋndirea lentă, raţiunea.
Din
instinct, luăm decizii rapide, fără effort, bazate pe un process mental
anterior. Preţul poate fi eroarea. Prin contrast, raţiunea e gȋndire lentă, un process
controlat ȋn mod conştient, adesea bazat pe limbaj. Ne ia mai mult timp dar e
mai precisă.
Asta
ȋnseamnă că, prin crearea unor denivelări ȋn traficul gȋndirii, ne putem
ȋmbunătăţi capacitatea de luare a deciziilor. Tot dȋnd click pe conţinut
sau reclamele corporaţiilor nu ne permite să ne exercităm libertatea de
gȋndire. N-avem timp să ne dăm seama dacă dorinţele noastre sunt ale noastre
sau ale maestrului păpuşar.
Trebuie, de
asemenea, să ne schimbăm mediul ȋnconjurător cu unul care ne sprijină un mod de
viaţă autonom. Un mod de viaţă autonom ne-ar permite crearea propriile
motivaţii raţionale, ȋnainte de a acţiona, minimizarea controlulului din
exterior – cum ar fi pedepsele şi premiile - ar ȋncuraja libertatea de a alege,
participarea voluntară şi luarea deciziilor comune.
Tehnologia
ne poate ajuta să creăm un astfel de mediu. Dar, a cui responsabilitate este
implementarea lui?
Să acţionăm
Guvernele
trebuie să ajute cetăţenii să ȋnveţe de mici cum funcţionează mintea.
Societatea trebuie concepută ȋn aşa fel ȋncȋt să ȋncurajeze gȋndirea liberă. E
datoria guvernelor să-i oprească pe aceia care violează drepturi ale omului,
precum libertate de gȋndire, inclusiv corporaţiile.
Corporaţiile
trebuie să-şi aducă şi ele aportul. Trebuie să se angajeze să susţină
libertatea de gȋndire, prin politica firmei. Să se aplece, serios, asupra
modului cum, activitatea lor ar putea afecta libertatea de gȋndire. Ar putea fi
obligate să declare care sunt trucurile psihologice folosite ȋn modelarea
comportamentului nostru.
Şi noi, oamenii, trebuie să ȋnvăţăm. Trebuie să promovăm şi să
sprijinim principiile gȋndirii libere. Trebuie să-i dezavuăm pe aceia care
transformă una dintre cele mai importante calităţi ale speciei noastre – aceea de
fiinţe sociale - ȋntr-una din cele mai mari slăbiciuni, folosind-o ca mijloc de
strȋngere de informaţii. Trebuie să votăm ȋn conformitate cu propriile opinii
şi interese ȋmpotriva acelora care ne violează libertatea de gȋndire.
Toate astea
indică faptul că ne dorim libertatea de gȋndire. Dar, ne-o dorim? Mulţi dintre
noi mai degrabă s-ar electrocuta decȋt să stea liniştiţi cu propriile gȋnduri.
Oare, mulţi dintre
noi ar prefera ca guvernele şi corporaţiile să gȋndească pentru noi, să ne
servească predicţii şi să ne dea ghionturi de urmat? Nu cumva, mulţi dintre noi
ar fi mai fericiţi dacă libertatea de gȋndire ar fi limitată ȋn schimbul unei mai
mari siguranţe? Cȋt de mult ne dorim libertatea de gȋndire şi ce suntem
pregătiţi să sacrificăm pentru ea?
Mai simplu:
ne mai dorim să fim oameni? Sau, oare, durerea, efortul şi responsabilitatea aflate
ȋntr-una dintre trăsăturile noastre caracteristice - libertatea de gȋndire – au
devenit prea greu de suportat?
Dacă e aşa,
nu mai e clar nici ce se va alege de noi, nici ce vom alege să fim.”
Freedom
of thought is under attack – here’s how to save your mind https://theconversation.com/freedom-of-thought-is-under-attack-heres-how-to-save-your-mind-124379
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu