luni, 29 aprilie 2024

Noam Chomsky – Zece strategii de manipulare ȋn mass-media

De ce Florin Piersic? Marele...Florin Piersic  https://freefrompress.blogspot.com/2024/05/de-ce-florin-piersic-mareleflorin.html#more

traducere -

“Arme silenţioase, război tăcut”

“Noam Chomsky, professor de lingvistică şi filozofie la MIT, una din vocile clasice şi critice recunoscute ale intelectualităţii, din ultimul deceniu, a ȋntocmit o listă cu zece, din cele mai uzitate şi eficiente strategii din agenda de manipulare prin intermediul mass-media.

Tradiţional, media s-a dovedit super-eficientă ȋn modelarea opiniei publice. Graţie mijloacelor de producţie şi de propagandă media, au putut fi create sau distruse mişcări sociale, susţinute războaie “justificate”, au fost bagatelizate crize financiare, ȋn timp ce au fost impulsionate unele curente ideologice, şi chiar a apărut un nou fenomen media: producătorii de realitate ȋn psihicul colectiv.

Dar, cum pot fi detectate cele mai uzitate strategii pentru a ȋnţelege instrumentalismul social din care, sigur, şi noi suntem parte? Din fericire, Chomsky şi-a asumat sarcina de a sintetiza şi expune aceste practici, unele mai evidente sau mai sophisticate, ȋnsă, apparent, la fel de eficiente şi, dintr-un anumit punct de vedere, umilitoare. Ȋncurajarea stupidităţii, promovarea sentimentului de vinovăţie, a distragerii atenţiei sau creeare unor false probleme, pe care, apoi, ca prin magie, tot ei să le resolve – sunt doar cȋteva dintre aceste tactici.

Ce trebuie să faci, neapărat, de sărbătorile de Paşti de anul acesta?  https://freefrompress.blogspot.com/2024/05/ce-trebuie-sa-faci-neaparat-de.html#more

1.     Strategia distragerii atenţiei

Primul element al controlului social este strategia distragerii atenţiei, adică abaterea interesului public de la problemele importante şi schimbările determinate de elitele economice şi politice, prin tehnica inundării programelor cu informaţii lipsite de importanţă şi diminuarea, ȋn formă continuată, a concentrării pe problemă; strategia distragerii atenţiei este esenţială şi pentru a ȋmpiedica interesul public să se ȋndrepte spre cunoaştere esenţială din zonele ştiinţei, economiei, psihologiei, neurobiologiei şi ciberneticii.

Ştiri - Specialiştii avertizează: Cȋnd aveţi ȋndoieli, gȋndiţi cu susu-n jos!  https://freefrompress.blogspot.com/2024/05/stiri-upside-down.html#more

“Diversiunea abaterii continue a atenţiei de la adevăratele probleme sociale, prin captarea interesului pentru lucruri lipsite de importanţă. Ține publicul cȋt mai mult ocupat, nu-i da timp să gȋndească, ȋntoarce-l la condiţia de animal crescut ȋn fermă! (citat din Silent Weapons for Quiet War)”

2.     Creează probleme, apoi oferă soluţii

Această metodă se mai numeşte şi “problemă – reacţie – soluţie”. “Se creează o problemă, o “situaţie” la care se face referire, pentru a cauza o reacţie ȋn rȋndul auditoriului, aşa ȋncȋt să nu existe decȋt o soluţie acceptabilă. De exemplu: lasă violenţa urbană să se desfăşoare şi să se intensifice, sau aranjezi atacuri sȋngeroase, cu scopul de a determina publicul să ceară chiar el legi de siguranţă şi politici publice aşişderea - ȋn detrimentul libertăţii. Sau: creează o criză economică pentru a face acceptabil “răul necesar” care anulează drepturi sociale şi desfiinţarea unor servicii publice.

3.     Strategia graduală

Acceptarea pȋnă la un grad de inacceptibilitate, trebuie aplicată gradual, cu picătura, mai mulţi ani consecutivi. Aşa au fost impuse noile măsuri socio-economice radicale (neoliberalismul), ȋn perioada anilor 1980 şi 1990: statul minimal, privatizările, pauperitatea, flexibilitatea, şomajul masiv, salariile mici, fără a garanta un venit decent – atȋt de multe schimbări ȋncȋt, ar fi izbucnit o revoluţie dacă ar fi fost impuse dintr-o dată.

4. Strategia descurajării protestelor ȋn masă

O altă cale de a determina publicul să accepte o decizie nepopulară este s-o prezinţi ca fiind “dureroasă dar necesară”; o măsură ce se va aplica mai tȋrziu dar pentru care obţii acceptul publicului acum. E mai uşor să-ţi dai acordul pentru un sacrificiu plasat ȋn viitor, decȋt pentru un măcel imediat. Ȋn primul rȋnd, pentru că nu e un effort ce trebuie suportat pe loc. Apoi, pentru că, publicul, masele au ȋntotdeauna speranţa deşartă a unui “mȋine mai bun” şi poate, cine ştie, sacrificiul cerut va putea fi evitat. Asta le dă oamenilor timp să se obişnuiască cu ideea schimbării şi să accepte resemnaţi totul cȋnd vine vremea scadenţei.

5.     Vorbeşte-i publicului ca unui copil

Cea mai mare parte din publicitatea care se adresează publicului general foloseşte discursuri, argumente, oameni şi, mai ales, intonaţie ca de copil sau, adesea, de om cu sănătatea şubredă - ca şi cȋnd spectatorul ar fi un bebeluş sau o persoană cu deficienţe mentale. Tonul este cu atȋt mai infantil, cu cȋt intenţia de deformare a percepţiei publice este mai mare. De ce? “Dacă cineva se adresează unei personae ca şi cȋnd ar avea cel mult 12 ani, atunci, datorită sugestibilităţii, acea persoană tinde, foarte probabil, să aibă un răspuns sau reacţie, la fel de lipsită de simţ critic, precum un copil sub 12 ani.”  (vezi Silent Weapons for Quiet War)

6.     Fă apel mai mult la partea emoţională decȋt la raţiune

Folosirea aspectului emoţional e o tehnică clasică, ce scurtcircuitează analiza raţională şi, ȋn final, simţul critic al individului. Mai mult, apelul prin intermediul registrului emoţional deschide uşa subconştientului unde plantează sau agaţă idei, dorinţe, frici, anxietăţi, obsesii sau induce comportamente.

7.     Ține publicul ȋn ignoranţă şi mediocritate

Fă-ţi publicul incapabil să ȋnţeleagă tehnologia şi metodele folosite ȋn manipulare, pentru a-l ţine sub control şi ȋn sclavie. “Calitatea educaţiei predate claselor sociale inferioare, trebuie să fie cȋt mai puţină şi mediocră posibil, aşa ȋncȋt prăpastia de ignoranţă dintre crusta superioară şi talpa ţării să fie şi să rămȋnă imposibil de trecut, pentru cei de jos.” (Vezi ‘Silent Weapons for Quiet War ).”

8.     Ȋncurajează publicul să tolereze (să se scalde ȋn) mediocritate

Promovează, ȋn rȋndul publicului spectator, credinţa că e la modă să fii prost, vulgar şi needucat.

9.     Ȋntăreşte-i sentimentul de vinovăţie

Fă-l să se considere singurul vinovat pentru starea nenorocită ȋn care se află, calităţile, inteligenţa şi eforturile proprii fiindu-i toate un eşec. Rezultatul va fi că, ȋn loc să se răzvrătească ȋmpotriva sistemului economic, sentimentele de vinovăţie şi inabilitate vor crea depresie, ce are drept una dintre consecinţe inhibarea acţiunii. Şi, fără acţiune, nu e revoluţie!

10. Să-ţi cunoşti publicul mai bine decȋt se cunoaşte el

Ȋn ultimii 50 de ani, avansul accelerat al ştiinţei a generat o prăpastie, din ce ȋn ce mai mare, ȋntre ce ajunge la cunoştinţa publicului şi cunoaşterea deţinută şi manipulată de elitele dominante. Graţie biologiei, neurobiologiei şi psihologiei applicate, “sistemul” se bucură de o cunoaştere mai sofisticată a fiinţei umane, atȋt fizic, cȋt şi psihologic. Sistemul a ajuns să cunoască omul obişnuit mai bine decȋt se cunoaşte el. Asta ȋnseamnă că, ȋn cele mai multe cazuri, sistemul exercită un control şi o putere mai mari asupra individului, decȋt controlul şi puterea individului asupra lui ȋnsuşi.”

Noam Chomsky - "10 strategies of manipulation" by the media https://www.demenzemedicinagenerale.net/pdf/14-10-strategies-of-manipulation.pdf

“Avram Noam Chomsky, n. 7 decembrie 1928, East Oak Lane(d), Pennsylvania, SUA) este un lingvist, filosof, istoric și activist politic american, profesor emerit în lingvistică la Massachusetts Institute of Technology (MIT).” https://ro.wikipedia.org/wiki/Noam_Chomsky

Din ‘Euthanasia: Right to Die with Dignity’, NIH, National Library of Medicine https://freefrompress.blogspot.com/2024/05/eutanasie.html#more

Expunerea copiilor ȋn reality-show-uri cauzează traume şi probleme mentale  https://freefrompress.blogspot.com/2024/04/expunerea-copiilor-in-reality-show-uri.html#more

“Manipulation is generally considered a dishonest form of social influence as it is used at the expense of others.” (Manipularea e considerată, ȋn general, o formă necinstită de influenţare socială, fiind folosită ȋn detrimentul publicului.”) https://en.wikipedia.org/wiki/Manipulation_(psychology)

“Social manipulation is when someone uses their personality and conversational skills to manipulate social situations for their own personal gain.” (Manipularea socială e atunci cȋnd cineva ȋşi foloseşte personalitatea şi abilitătile de comunicare pentru a induce ȋn eroare publicul, spre propriul profit.) https://www.google.com/search?q=social+manipulation

https://famguardian.org/Publications/SilentWeaponsQuietWars/SilentWeaponsQuietWars.htm

4 Sep 2021- Brian Dillon, The Guardian - Ciclicitatea Groază, colaps, uşurare: povestea absurdă şi chinuitoare a unui ipohondru https://antipresa.blogspot.com/2024/04/ipohondria-boala-fara-boala.html

“A trecut un an de-atunci şi sunt furioasă.”  https://antipresa.blogspot.com/2024/04/diagnostic-gresit.html

https://anticancerantiteroare.blogspot.com/2019/10/cancer-diagnostic-gresit-misdiagnosed.html

Ştiinţa ridicolă din capul alarmistului climatic

“Din fericire, e uşor să-ţi dai seama de asta, nu trebuie să fii savant. Serios, nu plecaţi nicăieri. Nu urmează cine ştie ce demonstraţii ştiinţifice complexe, nimic greu…”  https://freefrompress.blogspot.com/2024/04/stiinta-ridicola-din-capul-alarmistului.html#more

“Având stabilite cele două noțiuni și mergând pe firul logic, publicitatea înșelătoare este orice activitate de promovare care deformează realitatea sau prezintă una falsă cu scopul de a schimba comportamentul consumatorului sau de a prejudicia imaginea concurenților.”  https://www.adwiz.ro/resurse-utile/despre-publicitatea-inselatoare.php


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu