luni, 12 noiembrie 2012

A MURIT IURIE DARIE.



IURIE DARIE
HAPPY HOUR!

S-a terminat, în sfârÈ™it, calvarul unui actor în această lume aflată È™i ea la un capăt de drum unde s-au         adunat toate abjecÈ›iile care se apără de un nou început răspândind o duhoare de speriat.

După ce, în urma căderii regimului communist, presa liberă dar în jugul patronilor a înnoit divertismentul cu râsul de plastic, artiÈ™tii de dinainte de ”89 au fost puÈ™i într-o conservă veche de “tristă amintire”, cum spune o vorbă din limbajul de lemn capitalist. Actorii n-au mai avut în ce să joace, cântăreÈ›ii n-au mai fost daÈ›i pe radio È™i televizor iar talentul nativ a fost înlocuit cu hahalerismul È™i râsul înregistrat. Cu alte cuvinte, râsul a rămas de două feluri: râsul prostului cu mâncarea în gură È™i mâna la prohab È™i râsul înregistrat pe bandă ca să-È›i facă poftă. Cei care nu se încadrează în astea două categorii sunt aceia care ies triÈ™ti în sondaje. Apoi, aplauzele n-au mai fost spontane în lumea liberă, ele erau declanÈ™ate de către realizatori, uneori cu rugăminÈ›i insistente, după modelul: aplauze, vă rog, că merită!

 

LEOPOLDINA BALANUTA
Sigur, noi, pe vremea împuÈ™catului, nu ascultam muzică românească, cea străină se dădea la radio nu ca acum, iar filme româneÈ™ti vedeam, din când în când, pentru că actorii români erau chiar vedete. Nu ca ăștia de acum! Nu e adevărat că actorii români n-aveau talent iar, în ceea ce priveÈ™te cântăreÈ›ii români, cu câteva excepÈ›ii, nu deranjau aproape niciodată auzul. De altfel, dacă se-ntâmplă să asculÈ›i muzica de atunci, rămâi È™ocat de cât de curate erau vocile È™i-È›i dai seama că talentul era obligatoriu. Nu ca acum când căntăreÈ›ele “interpretează” muzichia din vagin È™i sintetizator! Sketchurile de televiziune, de care râd invectivii liberi din show-bizz, erau profesioniste nu ca acum când unii se prefac că sunt actori. Am văzut că, la TVR chiar încearcă “generaÈ›ia nouă” să-i imite pe cei de dinainte dar  vor muri încercând! Nu se poate să dispreÈ›uieÈ™ti divertismentul după vremuri când tu, generaÈ›ie liberă, ai venit cu oferta maneloasă “Doamna Teo” sau cu emisiunile pentru neghiobi ale lui Dan Negru!
 
In privinÈ›a filmelor, până la Cristi Puiu, a fost o caznă a căutărilor fără rezultat. In ceea ce priveÈ™te “creaÈ›iile” din ograda televiziunilor, cred că È™i un idiot oarecare ar avea mai multă imaginaÈ›ie È™i chiar mai multe de povestit. Dacă ultimele generaÈ›ii au fost educate de televizor È™i nici n-au văzut filmele vechi ( nu mai spunem că nu È™tiu să scrie, să citească, să gândească etc.) e simplu să-i bârfeÈ™ti pe cei dinaintea ta. AÈ™a cenzurate cum erau ele, filmele de dinainte de “89 erau destul de bune, unele foarte muncite iar Sergiu Nicolaescu, în ciuda a ce spun unii, este recunoscut ca regizor foarte bun. DeÈ™i auto-centrat, amestecat în politică È™i incapabil să recunoască de ce un film ca “Moartea Domnului Lăzărescu” merită banii, Sergiu Nicolaescu tot este un tip grozav de intelligent È™i talentat. Apoi, niciodată nu se va mai face un film excepÈ›ional pentru copii cum a fost “Veronica”, o operă de artă È™i nici nu va mai fi vre-un actor valoros ca Toma Caragiu. Ca să dau numai două exemple.

Iurie Darie, ca mai toÈ›i actorii din È›ara asta până în ultima parte de communism când nu mai puteai să respiri de pile proaste, a fost o vedetă adevărată. Spun a fost, pentru că molozul post-decembrist va acoperi orice talent natural ca să nu mai existe posibilitatea de comparaÈ›ie. Idioatele astea din televizor care spun că Iurie Darie le-a “încântat copilăria” mint, pentru că ele sunt tinerele chiar dacă arată ca niÈ™te băbătâi È™i se-mbracă ca niÈ™te proaste. De altfel, adevărata dramă din televizor atunci când moare o persoană a cărei trecere prin viaÈ›a noastră e semnificativă prin aceea că reprezintă dovada că poporul ăsta dă semne de inteligență È™i talent este că platitudinile, prefăcătoriile, ignoranÈ›a È™i marketizarea evenimentului distrug imaginea celui care a murit È™i momentul nostru de reculegere.

TOMA CARAGIU
Spuneam că, după revoluÈ›ie, s-a încercat înnoirea divertismentului prin aruncarea la coÈ™ a talentului care a străbătut È™i în communism în ciuda prostului de dictator. De câțiva ani, însă, presa “Mi-e foame de bani” a început să scotocească după bârfe prin viaÈ›a lor È™i le-a vândut rufele murdare pe bani buni. Apoi s-au calicit È™i au început să-i filmeze la greu prin spitale È™i i-au târât ca pe niÈ™te cerÈ™etori la interviuri cu pretenÈ›ia că îi ajută să-È™i facă rost de bani de medicamente. Pe Serban Ionescu l-au filmat È™i l-au colonoscopizat cu camera de luat vederi până l-au dat doctorii acasă iar pe Iurie Darie l-au tras în poză pân-a murit deÈ™i avea hidrocefalee È™i, evident, nu mai putea fi considerat a avea discernământ. MâncaÈ›i de boală, cu pielea pătată, incoerenÈ›i È™i înfricoÈ™aÈ›i de moarte au plătit ortul divertismentului abject dar liber È™i generaÈ›iilor de urâți.
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu