joi, 9 ianuarie 2025

Cultura confesionalului

 

Din Talking alone: Reality TV, emotions and authenticity

Aslama, Minna; Pantti, Mervi

European journal of cultural studies

Cultura confesionalului

Ȋn cultura contemporană, graţie mijloacelor de informare ȋn masă, filonul de inspiraţie “autentică” este prefabricat, indus şi controlat pe tot traseul, pȋnă la implementare. Principala sursă izvorȋtoare de “cultură” e, desigur, televiziunea – aşa cum reiese din cercetările sociologice - urmată de extensiile mai difuze ale internetului de socializare.

Şi, pentru că, ficţiunea nu mai livra corespunzător sau chiar lăsa loc de interpretare, a apărut reality-show-ul care, la drept vorbind, nici nu ştii ce e. Mai ales că, pentru o audienţă cȋt mai largă şi diversă, acest gen de program e un fusion cu de toate, spun specialiştii: intrigi de telenovelă, concurs de talente, lifestyle, matrimoniale, competiţii tip jocuri şi concursuri, stilul documentar.

Ȋnsă, principala atracţie a genului este “cultura confesionalului”, momentul cȋnd telespectatorul, prins ȋn vrăjeala “reality”, crede că trage cu ochiul la emoţii autentice, nu ca alea din filme.

 

“Monologul confessional” e piesa de rezistenţă. Momentul cȋnd protagonistul rămȋne singur ȋn cameră şi vorbeşte cu el ȋnsuşi, mărturisind cum se simte “deep down”. Şi plȋnge. Sau, cȋnd face o mărturisire de taină, cui oferă un umăr şi-o batistă, despre cum speranţele pe care şi le făcuse de-acum şi “pȋnă cȋnd moartea ne va despărţi” i-au fost spălate de valuri necruţătoare cu vremelnicele castele de nisip.

Interesul publicului pentru emoţiile “autentice”, dar plasate la o distanţă considerabilă, a devenit, ȋn timp, parte a culturii contemporane. Pe de-o parte pentru că telespectatorul dependent dezvoltă un soi de “relaţie parasocială” cu personajul hybrid, pe de altă parte dintr-un egoism feroce care profită, therapeutic, după urma suferinţei induse de tartorii televiziunii. Adică, nu doar că-şi arde propriile nefericiri ȋn purgatorial altuia, dar nici nu trebuie să ofere o mȋnă reală de ajutor celui aflat ȋn suferinţă. Dacă suferinţa ar fi reală, cu oameni ȋn mărime naturală cărora poţi să le iei pulsul, n-ar sta ȋn preajmă atȋtea episoade.

Apoi, nici n-ar fi timp, de vreme ce industria confesiunilor produce ȋn serie, deja – MacDonaldizarea emoţiilor, o numesc cei care au studiat-o – astfel că, ȋn cultura vestică – observă specialiştii – aproape la orice oră din zi şi din noapte, se oferă cineva să-ţi dea un sfat therapeutic sau să ȋmpărtăşească experienţa lui nenorocită cu toată lumea, inclusiv ȋn programele de ştiri. Ca să nu existe timpi morţi, a fost inventată starea post-emoţională, ȋn care, personajul din confessional povesteşte ce sete i-a fost, multă vreme după ce şi-a potolit setea şi a vărsat pȋraie de lacrimi. Telespectatorul se-ndoapă cu chipsuri sărate, politicienii ȋşi arată latura dulceagă, umană. Confesiunile circulă şi recirculă aceleaşi teme, autenticitatea e uniformizată şi servită drept hrană emoţională curioşilor fără frontiere. Exaltarea intens-participativă e dirijată pervers spre punctul culminant sau minutul de aur, cȋnd se strȋnge potul cel mare ȋn cutia milei zguduită de hohote de plȋns.

Ȋn momentul ăsta sunt atȋt de tristă! Am inima frȋntă. Ȋntr-un minut, viaţa mi s-a schimbat. Am coborȋt din limuzina ȋn care eram alături de bărbatul de care sunt ȋndrăgostită şi cu care credeam că o să-mi petrec tot restul vieţii şi voi pleca de-aici fără nimic. Pur şi simplu sunt ȋn stare de şoc. Sunt furioasă şi foarte tristă. Mă simt atȋt de singură!” (Kelly Jo, The Bachelor (USA), broadcast in Finland, 2003)

“Kelly Jo, hohotind de plȋns, direct ȋn cameră, după ce-a fost respinsă de Bob ȋn finalul “ceremoniei rozelor”, din Burlacul, livrează ȋntr-un moment de confesiune, ceea ce Laura Grindstaff (1997:168) numeşte “money shot”, ȋn articolul ei despre producţia de talk-show (see also Gamson, 1998).”  https://d-nb.info/1186505850/34 Talking alone: Reality TV, emotions and authenticity, European journal of cultural studies

money shot - (in a pornographic film) a sequence in which an actor ejaculates.

a crucial or climactic moment, especially of a film.

"and now for the money shot: the Titanic shearing in half in the middle of a freezing ocean"

“Laura Grindstaff is Professor and Chair of Sociology at UC Davis, where she is also affiliated with Cultural Studies, Performance Studies, and the Designated Emphasis in Feminist Theory and Research. Her research and teaching focus on American media and popular culture in…”  https://sociology.ucdavis.edu/people/laura-grindstaff 


This is part of our special feature on Anxiety Culture. (traducere) “Există, de asemenea, şi dovezi consemnate de-a lungul timpului, că anxietatea este trăsătura prevalentă insinuată ȋn viaţa modernă.”  https://antipresa.blogspot.com/2024/07/cultura-anxietatii.html

Talking alone. Reality TV, emotions and authenticity “Interest in the emotions of other people seems to be very much a part of contemporary culture, as is a pressure to reveal emotions and talk about them in both private and public forums (Lupton, 1998).”  https://d-nb.info/1186505850/34

As Mestrovic writes: “Almost every hour of every day, Americans and other Westerners can tune into a television program that either offers some sort of self-help therapy or presents someone confessing how they engaged in or overcame drug abuse, rape, adultery, obsessions, psychotic symptoms, or whatever.” https://d-nb.info/1186505850/34 


Edward Bernays, specialist în manipulare/propagandă (media, advertising, public relation, politică etc.)  “Democraţia este administrată de o minoritate inteligentă care ştie cum să ȋnregimenteze masele şi să le conducă…” http://progressingamerica.blogspot.com/2011/10/progressivism-democracy-is-administered.html

“Kelly Jo’s sobbing directly to the camera after being rejected by the bachelor Bob in the final ‘rose ceremony’ of The Bachelor provides for a moment of self-disclosure, Laura Grindstaff (1997:168) calls the ‘money shot’ in her article on the production of talk shows” https://d-nb.info/1186505850/34  

https://blog.washcoll.edu/wordpress/theelm/2020/03/reality-television-is-harmful-to-participants-mental-health/

“WHAT DOES PARASOCIAL RELATIONSHIP MEAN?

Termenul “relaţie parasocială” se referă la o relaţie pe care cineva ȋşi imaginează că o are cu o altă persoană pe care n-o cunosc, ȋn realitate, cum ar fi o celebritate sau un personaj fictiv.

Asta ȋnseamnă, adesea, că cineva se simte de parcă ar avea o legătură apropiată, chiar intima cu o persoană pe care n-au ȋntȋlnit-o niciodată şi care se datorează faptului că au urmărit-o ȋndeaproape ȋn media – show TV, video, podcast etc. De exemplu, un copil se poate simţi ca şi cum ar fi prietenul unui personaj fictive…”

https://www.dictionary.com/e/tech-science/parasocial-relationship/

“La un nivel mai profund, plăcerea derivată din plȋnsul ȋn faţa televizorului, se leagă, de asemenea, de meta-emoţiile umane sau de ce simţim faţă de propriile sentimente. Starea noastră emoţională ȋn preajma personajelor fictive este, adesea, mult mai puţin complicate decȋt faţă de persoanele din viaţa reală, ȋn parte fiindcă impactul direct al narativului fictional asupra noastră e la nivel minimal.” https://www.tvguide.com/news/9-shows-like-billions-season-7-showtime/

“Pe de altă parte, nu devenim anxioşi ȋn urma consumului de poveşti triste, pentru că emoţiile prin care trecem nu se prelungesc, aşa ȋncȋt să aibă un impact asupra noastră, din momentul ȋntreruperii vizionării, audierii, citirii.” https://www.verywellmind.com/why-do-we-like-sad-stories-5224078 

America’s Got Talent, Britain’s Got Talent, toate aceste tipuri de show sapӑ adȋnc ȋn “patos”. Tind sӑ rӑsplӑteascӑ poveştile care-ţi rup inima mai tare şi nu neapӑrat pe cei mai talentaţi concurenţi.

La o privire şi mai atentӑ, observӑm cum e folositӑ muzica ȋn reality-show-uri ca sӑ manipuleze emoţiile spectatorilor.” https://boards.straightdope.com/t/most-emotionally-manipulative-tv-shows/943994/8

Ȋn Poiana lui Tik-Tok  https://freefrompress.blogspot.com/2025/01/in-poiana-lui-tik-tok.html#more

“So, the best way to become indifferent is by letting go of expectations and need. The truth of the matter is, no one is ever predictable. Our feelings and moods change from moment to moment and is what makes us human.”  https://www.dawnofchange.com/how-to-be-indifferent/

“It’s simple, but also quite difficult. You just need to listen to your feelings and not be fooled by your Emotions.”  https://medium.com/live-your-life-on-purpose/the-art-of-indifference-4702c8411d73

De ce nu fixează guvernul Romȃniei data alegerilor prezidenţiale?  Sincer, chiar vă lipsesc alegerile electorale? https://freefrompress.blogspot.com/2025/01/de-ce-nu-fixeaza-guvernul-romaniei-data.html#more

“Culmea ironiei societăţii făcute pe comandă este că, ȋn timp ce unul vorbeşte singur despre cele mai profunde emoţii, un altul le vinde publicului drept autentice.” https://d-nb.info/1186505850/34 (Cultural Studies - Talking alone: Reality TV, emotions and authenticity)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu