Cu părere de
rău, pentru că trebuie să dăm înapoi și pentru că unii elevi se vor simți
frustrați în prima fază, dar trebuie reintroduse uniformele școlare!
După
Revoluție, dat fiind că se exagerase până la angoasă cu restricțiile, renunțarea
la uniforme părea o idée bună și chiar așa a fost o vreme. Copiii s-au îmbrăcat
toți în blugi și adidași, o ținută decentă într-o lume încă decentă. Unii profesori
au protestat după cum urmează: nu puteau suporta ca elevii să fie mai bine
îmbrăcați decât ei, îi dureau ochii de la prea multe culori, se vedeau
diferențele de situație materială între elevi (totdeauna s-au văzut, nu trebuie să dea importanță!) și inacceptabilul-venit
din partea unui director de generală care nu folosea indexul pe post de
arătător-fetele trebuie să poarte fuste!
Nu se pune problema că era mai bine pe vremea lui Ceaușescu, ci că trebuie luate niște măsuri urgent ca răspuns la situația în care s-a ajuns acum.
Nu se pune problema că era mai bine pe vremea lui Ceaușescu, ci că trebuie luate niște măsuri urgent ca răspuns la situația în care s-a ajuns acum.
În vremea
ceaușistă, elevii purtau aceeași uniformă în toată țara-albastru cu bleumarin-și
matricole care să-i identifice și pe stradă. Băieții erau obligați să se tundă
scurt iar fetele să-și prindă părul și să-și pună bentiță albă pe cap. De aici
încolo veneau profesorii cu propriile disciplinări, fiindcă suntem o țară de
șefi: părul fetelor trebuia obligatoriu împletit, al băieților era controlat la
centimetru și trimis la tuns dacă nu corespundea iar servietele n-aveau voie să
fie la “modă” (atunci nu era cine știe ce, doar niște genți cu buzunare). Altfel
se scădea nota la purtare. Pe fete, totuși, nu le-a putut nimeni opri să poarte
tocuri, nici măcar comunismul, mai ales că, la două ore de sport pe săptămână (sport cu febră musculară, nu fotomodelism),
elevele știau să meargă drept, nu ca Fund-Înapoi astea din politică.
Profesorul
era, deci, o autoritate, mai bună sau mai rea, dar o autoritate recunoscută
pentru că, atunci, profesorul te învăța carte în clasă, ceea ce, în zilele
noastre, refuză, de cele mai multe ori, să facă.
După communism,
însă, “profesorul” este presa, mai ales televizorul, cu suita de intelectuali
de stânga-dreapta care disprețuiesc “boborul”, cu tăvălugul de show-uri “caritabile”
umilitoare, cu modele de reușită uimitoare-de la prostituate la șosea, la dame
de lux -sau de la oier-valutist la multimilionar șmecher (Becali, de pildă, a fost consultat de televiziunea lui Ponta în
legătură cu studierea șahului în școli), cu politicieni fără meserie
crescuți de mici ca niște copii de trupă la sânul partidelor, cu antitalente
care-și urmează “visul” de a deveni ceea ce nu sunt și tot așa.
Acestea
fiind modelele, moda, în zilele noastre, practic, nu se mai schimbă. E un
prost-gust continuu încropit din paiete, culori țipătoare, vulgaritate și
binențeles, denumirea firmei la vedere, adică reclamă gratis în școli. Unghii
pictate, încălțări parcă scăpate din carele alegorice ale lui Mazăre, cercei
până la claviculă, toate asortate cu colaci de burtici care ies din bluze
pictate și se tolănesc pe marginea pantalonilor fără formă, a șpilhozenilor de
dormit cu care se trezesc unii mergând la școală sau a fustițelor mai subțiri
decât chiloții. Bonus, fiindcă mai e loc de o pată de culoare, fetele se machiază
ca pentru camerele de luat vederi-adică învață, de mici, să devină femei, așa
cum au văzut în serialele tâmpite pentru adolescenți-iar băieții, intimidați de
stridențe și de vârsta care-i obligă să crească, își ascund personalitatea în
tunsori care urâțesc și purtare neglijentă sau necioplită.
S-a ajuns,
la uniformizarea de alt gen, bine ticluită, care prostește, deci se impune o
echilibrare de forțe. Evident, fără exagerările din trecut, fără funde și alte
țățoșenii care să-i facă să se simtă ridicoli, fără prețuri exorbitante plătite
“clientelei” de orice fel și cu burse pentru cei care nu-și permit (15 mld. euro/an cheltuiește guvernul pe
achiziții publice!
În fond, o uniformă
școlară, în zilele noastre, ar fi o excentricitate și le-ar da sentimentul acestor
copii că aparțin, timp de câteva ore pe zi, altei instituții decât “instituția
televizorului”!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu