marți, 28 mai 2024

Generaţia TikTok. Şi aici sunt copiii dumneavoastră

 

Mixie and Munchie

https://theface.com/culture/2girls1bottl3-mixie-munchie-interview-tiktok

De ce nu se ȋnchide TikTok-ul ȋn occident? Pentru că e la fel de chinezesc precum virusul pandemist.

traducere - partea I-a

Ȋn era mega-share-uitului, Mixie şi Munchi sunt un mister, un mit, un licăr şi-o eroare tehnică, ȋn acelaşi timp. Dar contul lor de TikTok, 2girls1bottl3, este un portal spre o altă lume, deja creată.

O fată cu ochi albaştri, sintetici [lentile de contact], care trage cu ochiul de sub o pălărie enormă ca din blană de urs, mă abordează ȋn McDonald’s. Este nouă şi opt minute, dimineaţa, ȋn sudul Londrei. Fata, cunoscută lumii drept Munchie, a ȋntȋrziat iar co-conspiratoarea ei ȋncă n-a sosit.

Mai devreme, ȋn aceeaşi zi – mult prea devreme – Munchie m-a sunat să-mi dea adresa acestui loc, cu indicaţii despre cum să ȋnşfac exact acest separeu. Este favoritul lui Munchie, locaţia unde s-au turnat multe dintre postările care au făcut-o pe ea şi pe prietena ei, staruri cu gust şi miros aparte, pe TikTok. La cei douăzeci de ani ai lor (sau pe-acolo), Mixie şi Munchie sunt creatoarele 2girls1bottl3 – 807 000 de followers şi mai vin – un cont ȋn care e veşnic happy hour.

Cam acum un an, algoritmul TikTok mi-a livrat un video care, s-a gȋndit “el”, s-ar fi putut să-mi placă. Două fete superbe, ca din altă lume, cu unghii lungi, false şi aproape nici o emoţie pe faţă, stăteau ȋntr-un #maccyds. [un site din reţeaua TikTok, de promovare video a produselor firmei de mai sus]

Ȋn clip, cu iuţeală de mȋnă şi nebăgare de seamă, una dintre fete te ispiteşte cu un pahar de margarita ȋn prim-plan, pe care ȋl sărează la gură, apoi feliază o lămȋie verde, toarnă o fleşcăială de gheaţă colorată ȋn apus de soare, scoate la iveală o sticlă de tequila cu ciuciur, toarnă din belşug iar, la final, decorează băutura fastuoasă cu o căpşună.

Cealaltă fată - detaşată de ce se-ntȋmplă, uşor ocultat, ȋn jurul ei - ciuguleşte dintr-un Happy Meal. Se adaugă două paie şi amȋndouă ȋncep să bea. Scena se ȋncheie cu Mixie şi Munchie cu privirea zgȋită-n cameră, ademenindu-te să li te alături.

Astăzi, clipul are peste 4 milioane de vizualizări iar ȋn spatele duetului s-a format o sectă de adepţi care merg mult mai departe decȋt o pasiune trecătoare pentru cocktailuri sau entuziasmul de vineri seara pentru mojito. Postările 2girls1bottl3, 43 pȋnă acum, aplică aceeaşi formulă: o băutură mixată ȋn tăcere de Mixie şi o gustare ȋn tăcere rumegată de Munchie.

Fetele nu vorbesc niciodată, preferȋnd să ilustreze fondul auditiv cu mestecăul generic din fast-food. Dar pe durata fiecărui clip, convingător din punct de vedere estetic, orice se poate ȋntȋmpla. Mango umplut cu ȋngheţată care creşte ȋn cactuşi, frişcă desprinsă de conţinutul paharului şi făcută să dispară ca prin magie. De toate pentru toţi, ca lumea să devină dependentă - fusion ȋntre fantezie şi fast-food, inspiraţie şi travesty, Mukbang [show-ul unde tinerii mănȋncă prosteşte cantităţi uriaşe de alimente şi interacţionează cu publicul ȋn acelaşi timp], divertisment.  

Fetele sunt cele mai bune prietene pe care ţi-ai dori să le ai. Dar, sunt un cuplu sau sunt surori? Sunt rude sau sunt iubite? Trebuie să-ţi iei o băutură, să afli ce, mă-sa, se-ntȋmplă, trebuie să vezi finalul, nu? Apoi o iei de la capăt cu alt clip.

Pȋnă acum, n-a transpirat nimic concret despre ele ȋn spaţiul public. Nume, vȋrstă, biografie, contracte cu branduri, nimic. Nici o indicaţie despre cum sau dacă fac bani din asta. Doar un cont gol, pe YouTube, postări sporadice pe TikTok şi tone de teorii lansate de fani. Secţiunea de comentarii zbȋrnȋie de căutări de indicii, cȋt de mici, ale admiratorilor fanatici. “E un ringtone european, ăsta?”, ȋntreabă unul despre un beep, din fundal. Ȋnsă, după ce s-au identificat ca fiind englezoaice, ȋntr-o postare oarecare pe contul lor de Instagram – 185 000 de urmăritori şi acelaşi stil – fetele s-au adaptat. Acum, clipurile sunt făcute, apparent, ȋn altă ţară, de fiecare dată.

Această atitudine nomadă, calculată, le defineşte: nu ne asumăm nimic, punem totul la ȋndoială. Mixie are un cont Instagram tipic ((@starbaby477, nimic biographic, patru postări), Munchie e o fantomă cu eticheta @blue_ice22k (care apare pe selfi-urile commune), un cont fără profil, nici o fotografie.

După un rȋnd de pase ratate spre alte postări mai puţin importante, am trimis un tweet disperat: “Am săpat, efectiv, să aflu ceva despre astea două şi nimeni n-a MUŞCAT. M-am săturat. Sunt obsedat de ele, vreau să scriu despre ele, fetele astea sunt GENIALE”. Cu peste 2,6 milioane de vizualizări, postarea a devenit atȋt de virală ȋncȋt mi-a blocat contul. Ȋncepea o nouă fază a vieţii mele: căutȋndu-le pe Mixie şi Munchie. Anonimatul lor, am aflat, a fost o mişcare calculată a doi indivizi, care sunt un fel de artişti hyper-pop. Cȋnd i-am găsit, ȋntr-un final, şi au fost de acord să-mi dea un interviu, condiţiile au fost puse direct şi fără echivoc: vor vorbi doar cu mine şi doar dacă rămȋn anonimi.

Acum, la cȋteva luni de cȋnd tot aştept un mesaj de la un număr necunoscut, mă aflu faţă-n faţă cu Mixie şi Munchie, ȋn timp ce-mi ard papilele cu o cafea catastrofal de fierbinte. Sunt machiate şi ȋmbrăcate impecabil de la Marc Jacobs. Dacă s-ar fi născut ȋn acest McDonald’s, ar fi purtat nişte boarfe de-mprumut. Cu timiditate, ȋmi cer să apar ȋn ultimul lor TikTok.

Munchie ȋncepe prin a scoate o sticlă de rom Malibu dintr-o găleată roz, lucioasă. S-a făcut nouă şi jumătate, ora fără reguli la McDonald’s iar oamenii pare c-au văzut şi chestii mai sărite după fix decȋt două preparatoare de cocktailuri machiate ȋn stilul păpuşă japoneză. Totuşi, faptul că nimeni nu vede nimic neobişnuit aici, ȋmi dă senzaţia ameţitoare că am halucinaţii. Ne vede cineva? Barul a fost debarasat dintr-o singură mişcare rapidă.

Probleme serioase la filmări, n-au avut decȋt o singură dată, cȋnd au filmat ȋn uniformele domino ale angajaţilor. Mixie ȋmi povesteşte cum “au venit la noi şi-au zis: aţi filmat aici săptămȋna trecută şi v-a văzut cineva consumȋnd alcool, ȋmbrăcaţi ȋn uniforma personalului. Deci, a trebuit să chemăm poliţia.” Munchie termină povestea iar Mixie adaugă ȋncet: “Noi le ziceam, staţi, staţi, asteptaţi!”. Aşa că, perspectiva arestării le-a făcut să termine filmarea şi s-o şteargă.

Băutura pe care o mixau acum era de culoarea fumului de cannabis, cu mingi de tenis plutind ȋn pahar. Munchie obişnuieşte să-şi ducă mȋna la gură cȋnd rȋde şi bărbia i se-ndoaie. Mixie, nu ştii unde se uită cu privirea-i saşie, mult imitată de fanii după TikTok. Deşi, ȋn videoclipuri, alege să nu vorbească, Munchie dă semne de oboseală. “Sincer, internetul e prea strident. Feed-ul e prea mult. TikTok-ul e asurzitor. Mă tot uit pe el şi tare aş vrea să tacă, ȋn mă-sa, toţi odată.”

Ȋn clipul postat pe 11 iulie 2023, Mixie rostogoleşte pe masă cuburi false de gheaţă, ca pe zaruri. Păstrează unul, ȋn stilul fashion-guru, folosindu-se de interiorul palmei ca să atragă atenţia – gen tutorialele lui Nikkie şi Jeffree Star. [transexuali, promoteri şi producători de cosmetice]

Cuburile de gheaţă nu sunt numerotate dar gestul spune tot: astea sunt “zarurile” cȋştigătoare.

Ciudat, dar e o experienţă cu effect relaxant, ca atunci cȋnd priveşti pe cineva prezicȋnd viitorul ȋn oase de găină, ȋn era internetului. Pentru că, ȋn alt videoclip, avem o pastorală. Munchie zdrobeşte un Oreo ȋntr-un mojar cu mortar, apoi pulverizează ȋntr-o ulcică, ceva ce pare a fi pămȋnt. După care, bagă mȋna, cu delicateţe, ȋn amestec, şi-l mănȋncă. E la fel de apetisant ca atunci cȋnd eşti copil şi te joci ȋn noroi sau chiar ȋl mănȋnci.

2girls1bottl3 au apărut pe 15 sept. 2022 iar de-atunci postările au devenit din ce in ce mai sofisticate: pahare mai ȋnalte, băuturi mai roz, imbecilităţile…cumva, mai imbecile, plasticurile şi sărurile au apărut mai des, temele, mai cȋmpeneşti, arta unghiilor false a devenit mai complexă, mai cornoasă. Amestecul de cocktail si-a păstrat morga serioasă de la ȋnceput, ȋn rest e multă bufonerie. Munchie, ȋn spate, ȋn poziţie de manechin. Munchie ȋnotȋnd cȋineşte ȋn costum de baie roz. Munchie ȋntr-un magazin de pui, ȋntr-un costum din fulgi. Munchie ȋnfăşurată ȋn beteală de sărbători, ieşind din cadoul de Crăciun. Orice lucrare a creatorului avangardist are un luciu uşor identificabil, ca bomboanele M&M.

Luate separat, creaţiile fetelor sunt non-sensuri, dar la un loc formează un stil de non-sensuri. Ce devine clar din simbolistica producţiei, e că noi nu mai existăm ȋn lumea asta. Ȋn lumea noastră, nu se mănȋncă pămȋnt. Cȋnd intri pe tărȋmul lui Mixie şi Munchie, ai senzaţia spectrală că asişti la ceva important iar scrutȋnd vălul şi zărind ceva, ȋntȋmplător, ȋţi dai seama că eşti mult prea ne-special ca să ȋnţelegi.    

Cȋteva date despre Mixie: are la favorite mirosul de petrol, muzicienii Korn, Slipknot şi Gorillaz, e obsedată de teorii ale conspiraţiilor, dezastre şi spaţiul cosmic – atȋt de obsedată ȋncȋt are o diplomă ȋn astrofizică; cartea preferată, romanul Dacă nu acum, atunci cȋnd?, scris ȋn 1986 de un supravieţuitor al holocaustului, scriitorul italian Primo Levi. Ochii negri (iris şi pupile, de la lentilele de contact) se ȋngustează la ȋntrebarea Crezi ȋn extratereştri?  - “Binenţeles. Faptul că noi existăm o dovedeşte. Noi, efectiv, suntem extratereştri.” Nu rezultă clar dacă “noi” se referă la Mixie şi Munchie sau la noi, umanitatea. Flebeţea ei, dintre staruri, e Brian Cox, astrofizicianul. E născută ȋn zodia Scorpionului. Munchie nu vrea să ne spună ȋn ce zodie e, fiindcă destăinuirea ar atrage energii negative.

Mixie e calculată, ȋn timp ce Munchie e prietenoasă şi agitată, sărind de la o idee la alta. Parfumul favorit al lui Munchie e JoMaloneEnglishPear&Freesia. Ea mi-a zis să-l scriu ȋntr-un cuvȋnt. Gustarea preferată e Xxtra Flamin’ Hot Cheetos, care nu prea se găseşte ȋn UK. Băutura preferată e margarita cu fructul pasiunii – ȋnainte ȋi plăcea o piña colada, ȋnsă acum ȋi bine să vomite de ea. Regizorii preferaţi sunt Sofia Coppola, Harmony Korine şi Wong Kar-Wai. Filmul preferat, Spring Breakers, al lui Korine, ȋn care patru prietene ȋn bikini, comit jafuri armate.

Le-am ȋntrebat pe fete ȋn ce cred. Au răspuns la unison: “Ȋn legea atracţiei.” Munchie s-a aplecat spre mine, conspiraţionist: Noi suntem ca influencerii Abraham-Hicks stans…” A mai lătrat cȋteva nume. Băgȋnd de seamă că n-arăt că mă pricep, zice “Ştii cine sunt ăştia?” Nu ştiu. “Sunt life coaches pe Youtube, unde te prelucrează din vorbe, ca să te-ajute să-ţi transformi visele ȋn realitate. Am urmărit seriale-fluviu din rahatu’ ăsta, la greu.”

Din nou, fetele rȋd, conştiente că-mi spun ceva bizar. Esther Hicks e o scriitoare şi ȋndrumătoare spirituală americană, care “face conexiunea” cu o entitate din afara planului fizic, pe care-l numeşte Abraham. Ȋntr-o ȋnregistrare video, Munchie citeşte din bestsellerul din 2006, Legea Atracţiei, publicată de Hicks ȋmpreună cu regretatul ei soţ, Jerry. Mixie susţine spusele lui Munchie: “De cȋte ori ies la plimbare, ascult ȋn căşti aceste afirmaţii.” Mixie vorbeşte mai mult ȋn şoaptă. Ȋn video ca şi-n IRL [in real life], fetele comunică ȋntre ele printr-un schimb permanent de clipit din ochi şi ȋntȋlnire de priviri, cu subȋnţeles. Dezbat frecvent, ȋn şoaptă şi colateral, dacă să-mi spună mai mult despre chestiuni importante. Cel mai adesea, se decid că nu.”

Continuă pe   Partea a II-a Generaţia TikTok  https://antipresa.blogspot.com/2024/05/generatia-tiktok.html#more

https://www.abraham-hicks.com/

“Este vorba despre fenomenul “Mukbang”, sau ASMR, care s-ar traduce prin transmisii video cu tineri care mănâncă cantități uriașe de alimente. ASMR este o categorie de clipuri video care creează zgomote și sunete destinate să producă o reacție senzorială privitorului.” Citește mai mult la: https://www.digi24.ro/stiri/externe/mapamond/de-ce-interzice-china-clipurile-video-cu-tineri-care-mananca-si-ce-este-campania-cu-farfuria-goala-lansata-de-xi-jinping-1355874

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu